Vanliga frågor och viktig information

Vanliga Frågor

Här under har vi samlat de vanligaste frågorna som vi får här på eBeach.se, bland annat om bokningsprocessen, vilka regler som gäller och vad du behöver veta inför resan. Informationen är uppdelad i olika kategorier här nedan. Om du inte hittar det svar du söker, kan du självklart kontakta vår kundservice.

Inför flygresan

På grund av de nya hälso- och säkerhetsåtgärder som finns på flygplatsen, så accepteras inte längre utskrivna boardingkort. Se istället till så att du kan visa upp ditt boardingkort för hela ditt sällskap på en smart enhet.

Måste jag ha ansiktsmask på mig på flygplatsen?

Ja, du kommer att behöva ha ansiktsmask på dig när du vistas på flygplatsen och uppmuntras också att göra det på flyget.


Måste jag ha ansiktsmask på mig när jag är på semester?

De flesta destinationer kräver användning av ansiktsmasker på kollektivtrafik.

Aktuell information gällande coronaviruset

Vi följer noga utvecklingen av Covid-19 (coronaviruset) och förlitar oss på information och reserekommendationer från Utrikesdepartementet (UD). Vi förstår att du som har en bokad resa eller funderar på att boka en resa har frågor och funderingar gällande regler och restriktioner på grund av pandemin - all information som du behöver inför resan hittar du på Sweden Abroad.

Trygghet & resegaranti

Hur är min resa skyddad?

När du bokar din paketresa med eBeach är alla delar av resan skyddade av både paketreselagen och resegarantin. Skyddet ingår i resans grundpris och gäller för alla paketresor som bokas genom oss, oavsett vilket flygbolag du reser med eller vilket hotell du bor på.

Vad innebär resegarantin?

Resegarantin ingår när du bokar en paketresa och innebär att du är skyddad mot ekonomiska förluster om en resa blir inställd eller avbruten om vi, eller någon av våra leverantörer, skulle drabbas av insolvens. Du kan då få ersättning ur resegarantin. Garantin gäller inte om du har bokat endast flyg eller endast hotell. Läs mer om vår resegaranti här

Vad händer om min resa blir inställd?

I sällsynta fall kan vi behöva avboka din paketresa, exempelvis om flygbolaget har ställt in din flygavgång eller om dina resetjänster av annan anledning inte kan levereras. Om vi måste avboka din resa har du rätt till full återbetalning. Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt, och om vi har möjlighet kommer vi att erbjuda en alternativ paketresa. Om vi inte kan erbjuda en alternativ resa, eller om du föredrar att avboka, kommer du att få full återbetalning i enlighet med paketreselagen.

Behöver jag reseförsäkring?

Vi rekommenderar alltid att du tar ut reseförsäkring när du reser. Det är viktigt att veta att reseförsäkring inte ingår när du bokar en solsemester, utan du måste själv säkerställa att du har tillräcklig reseförsäkring som täcker dig och dina medresenärer mot oförutsedda utgifter, exempelvis avbokningskostnader vid olycka eller sjukdom eller förlust av bagage. Ofta ingår reseförsäkring i din hemförsäkring - kontakta ditt försäkringsbolag för att höra vad som ingår i din befintliga försäkring och om du behöver extra skydd.

Att göra en bokning

Hur får jag min bokningsbekräftelse?

Du får din bokningsbekräftelse skickad till den mejladress du anger när du gör din bokning.

Jag har bokat en resa men har ännu inte fått min bokningsbekräftelse?

När vi tar emot din bokningsförfrågan dubbelkollar vi automatiskt tillgängligheten med våra leverantörer innan vi bokar din resa och skickar ut din bokningsbekräftelse. Oftast sker detta automatiskt och du får din bokningsbekräftelse på en gång. Men då och då måste vi manuellt behandla vissa bokningar. Det kan bero på ett tillfälligt tekniskt fel så att vi måste boka din resa manuellt och ibland kan det vara så enkelt att en siffra har blivit fel i kortnumret och vi inte har haft möjlighet att ta betalningen från ditt kort. Vanligtvis kontaktar vi dig via det telefonnummer eller den mejladress som du angav när du gjorde din bokning men om du inte har hört från oss när det har gått 48 timmar får du gärna kontakta oss. Om du har valt att boka tillägg på annat håll, så som hyrbil eller liknande, så ber vi dig avvakta med att boka det tills du har mottagit din bokningsbekräftelse.

Kan man boka enkelresor hos er?

Dessvärre kan du inte boka enkelresor hos oss. Vi erbjuder endast flygbiljetter för tur- och retur.

Vad innebär det att vara huvudresenär?

I varje bokning är en person i resesällskapet huvudresenär. Huvudresenären måste vara minst 18 år och är den som ansvarar för bokningen. Hotell- och transferbokningar görs i huvudresenärens namn och det är även huvudresenären vi kontaktar vid behov.

Behöver jag ange passuppgifter i bokningen?

Du behöver inte ange dina passuppgifter när du gör din bokning med eBeach.se. När du reser med Ryanair anger du dina passuppgifter när du checkar in online på www.ryanair.se. Reser du med annat flygbolag räcker det att du har med dig giltigt pass till flygplatsen.

Behöver jag intyg från mina föräldrar om jag är under 18 år?

Nej, vi efterfrågar inte intyg så länge huvudresenären på bokningen är över 18 år.

Varför behöver man inte skriva in sina personnummer på bokningarna?

Vid bokningar med vissa flygbolag behöver du fylla i personnummer för samtliga resenärer. Om detta behövs kommer detta att informeras vid bokningstillfället.

Måste jag skriva med mina mellannamn när jag bokar?

Vi rekommenderar att man skriver sitt namn så som det står i passet. Viktigt är också att se till att alla namnen är rättstavade. Om vi behöver ändra ett namn hos flygbolagen så kan det tillkomma avgifter, så var snäll att se till att de är korrekta vid bokningstillfället.

Vad innebär de olika boendealternativen?

All Inclusive – Innebär att alla måltider ingår, samt snacks, läsk, lokalproducerade drycker så som vin, öl och andra alkoholhaltiga drycker och dyl. All Inclusive-sortimentet kan variera från hotell till hotell. Det gäller också mellan bestämda tider på dygnet.

Helpension – Med helpension så ingår frukost, lunch och middag.*

Halvpension – Då serveras frukost och middag.*

Bed & Breakfast – Det innebär att frukost ingår.*

Självhushåll – Inga måltider ingår, utan köksfaciliteter finns istället att tillgå, oftast i form av en kokvrå eller liknande.

Endast rum – Inga måltider ingår, utan priset avser endast rummet.

*I regel så ingår inte dryck till måltiderna, men detta kan variera beroende på hotell. Du kan antingen kontakta oss så tar vi gärna reda på vad som gäller för just ditt hotell eller så kan du såklart själv kontakta hotellet.

Vi är en familj på fyra personer som vill boka hotell, men det står att vi bara får ett rum, hur kommer det sig?

När du gör en bokning på hemsidan så tilldelas du automatiskt den billigast möjliga rumsfördelningen, vilket du ser i sammanfattningen på sista sidan när du gör din bokning. Om du tilldelas ett rum så finns det naturligtvis sängplatser för er alla fyra. Skulle du vilja en annan rumsfördelning så kan du självklart ringa in till vår kundservice så hjälper vi dig direkt över telefon. Om din bokning redan har blivit bekräftad och du har mottagit din bokningsbekräftelse så kan du logga in på Mina sidor där du kan lägga in en förfrågan att du vill ändra antalet rum på din bokning.

Betalning

Kan jag ändra betalningssätt på en bekräftad bokning?

Det är tyvärr inte möjligt att ändra betalningssätt på en bekräftad bokning. Du kan däremot lägga till nya kort om det är så att du vill betala med ett annat kort eller dela upp kostnaderna. Detta gör du enkelt genom att logga in på Mina sidor.

Spelar mitt betalningssätt någon roll för hur lång behandlingstiden är? Går det t.ex. snabbare om jag betalar hela summan på en gång?

Nej, sättet du har valt att betala påverkar inte behandlingstiden. Bokningarna behandlas i den ordning de kommer in till oss, inom 48 timmar. Däremot är det viktigt att du vid bokningstillfället anger rätt kortuppgifter om du t.ex. valt kortbetalning, för att underlätta behandlingsprocessen.

Ni har sagt att mitt kort blivit nekat, vad beror det på?

Det finns några vanliga anledningar till att kortbetalningen nekats; antingen så är kortnumret felskrivet, det saknas täckning på kortet, eller så är kortet inte öppet för internetköp. Om du vill öppna upp ditt kort för internetköp kontaktar du din bank, alternativt loggar in på din internetbank, ifall du har tillgång till den tjänsten, och väljer att öppna upp för internetköp.

Kan jag betala med vilket kort som helst?

Nej, vi kan tyvärr endast ta betalningar med antingen Mastercard eller VISA.

Varför har ni tagit 11 kronor från mitt kort?

När du lägger till ett betalkort på en bokning så drar vårt system automatiskt, via din bank, 1 pund (ungefär 11 SEK) för att se att kortet har blivit rätt registrerat. Den summan betalas tillbaka inom 30 minuter.

Jag har valt att delbetala med kort, hur vet jag när jag ska betala nästa gång?

På din bokningsbekräftelse så står de datum som de övriga betalningarna kommer att dras. Detta sker automatiskt så det enda du behöver göra är att se till att rätt summa finns på kontot.

Om jag vill betala in tidigare, hur gör jag då?

Vi har inget OCR-nummer, men om du vill göra en delbetalning så kan du enkelt göra det genom att logga in på Mina sidor och klicka på ”Betalning”. Detta registreras då direkt i systemet, så det är ingen risk att summan dras dubbelt. Observera att den sista delbetalningen måste ske senast 28 dagar innan avresedatumet.

Kan jag betala med två kort?

Ja, du kan dela upp betalningen på flera kort. När du loggar in på Mina sidor kan du enkelt lägga till kortet/-en du vill göra betalningarna ifrån. Du kan självklart också ringa in till oss på 08-503 364 18 och meddela vilka summor du vill dra från vilka kort.

Kan jag betala med Internetbanken?

Nej, tyvärr är det inte möjligt att betala med Internetbanken för tillfället.

Ni har försökt att dra min andra delbetalning, men jag hade inte tillräckligt med pengar på kontot, kommer ni avboka min resa nu?

Nej vi avbokar inte din resa med en gång, men om du märker att en betalning inte gått igenom är det mycket viktigt att du kontaktar oss direkt. Vi kan då dra betalningen direkt över telefon eller lägga till ett alternativt kort att dra betalningen ifrån. Däremot måste hela resan vara betald senast 28 dagar innan avresedatum, annars riskeras din resa att avbokas.

Ändring av bokning

Hur kan jag ändra något i min bokning?

För att göra en ändring i din bokning så loggar du enkelt in på Mina sidor och lägger in en förfrågan på den ändringen du önskar göra. Vanligtvis får du ett svar skickat till dig inom en arbetsdag, men i enstaka fall kan det ta upp till 48 timmar då vi ibland behöver kontakta våra leverantörer. När vi återkommer till dig med ett kostnadsförslag och du väljer att gå vidare med ändringen så behöver vi få ditt godkännande innan vi genomför ändringen. Notera att du inte kan göra några ändringar om det är mindre än 28 dagar kvar till avresa.

Beroende på vilken ändring du vill göra, kommer du antingen att få ett kostnadsförslag skickat till dig via Mina sidor, eller så kommer vår ändringsavdelning att kontakta dig inom 48 timmar.

Se till att du går in på Mina sidor regelbundet så att vi kan behandla din ändringsförfrågan så snabbt och effektivt som möjligt.

Du kan skicka in en ändringsförfrågan för följande genom Mina sidor:

  • Tillval på flyget – Priset på dessa tillval kommer att skickas till dig innan du bekräftar ändringen.
  • Ändra passagerare eller namn – Priset för att ändra namn på en passagerare i bokningen kommer att skickas till dig innan du bekräftar ändringen.
  • Ändra resedatum – Du kan skicka in en förfrågan om att ändra datum på din bokning på Mina sidor så kontaktar vi flygbolaget du reser med för att se om din flygresa går att ändra. Var uppmärksam på att endast vissa flygbolag tillåter att du ändrar destination eller datum (detta mot en avgift), men vi kan tyvärr inte garantera att det är möjligt att ändra. På flygbolag som inte tillåter ändringar, betyder det inköp av nya flygbiljetter eftersom flygbiljetterna inte återbetalas av flygbolaget.
  • Ändra ditt hotell – I de flesta fall går det bra att byta hotell under förutsättning att hotellet du vill byta till finns tillgängligt under den perioden du ska resa och att hotellet du har bokat är återbetalbart. Skulle du ha bokat ett icke-återbetalbart hotell så framkommer detta tydligt vid bokningstillfället. Om du har bokat ett återbetalbart hotell, tillkommer det vanligtvis en kostnad när du byter hotell, vilket blir det nya hotellpriset minus ditt nuvarande hotellpris, plus administrationsavgiften. Du kan se kostnadsförslaget och bekräfta denna ändring genom att gå in på Mina sidor.
  • Avboka passagerare – När du vill avboka en passagerare på din bokning, försöker vi återkoppla till dig med ett kostnadsförslag inom 48 timmar. Det kan emellertid bli förseningar beroende på leverantörernas tillgänglighet och priser. Om vi väntar på ett svar meddelar vi dig via Mina sidor.
  • Lägga till passagerare – När du vill lägga till passagerare på din bokning, försöker vi återkoppla till dig inom 48 timmar. Det kan emellertid bli förseningar beroende på leverantörernas tillgänglighet och priser. Om vi väntar på ett svar meddelar vi dig via Mina sidor.
  • Lägga till ett hotell på en flygbokning – Om du vill lägga till ett boende på ditt redan bokade flyg, besök vår webbplats och sök ”Endast hotell”, eller ring vårt säljteam på 08 – 503 364 18. Du kan inte skicka in en förfrågan på Mina sidor på endast flygbokningar, men du kan dock göra en separat bokning som har sitt eget bokningsnummer som börjar på MYB.
  • Lägga till bagage i din bokning – Du kan skicka in en förfrågan för att lägga till bagage via Mina sidor. Beroende på flygbolaget du reser med får du antingen ett kostnadsförslag skickat till dig via Mina sidor, eller så kommer vår ändringdavdelning att kontakta dig inom 48 timmar.
  • Lägga till transfer – Om du vill boka transfer, lägg in en förfrågan via Mina sidor och ett kostnadsförslag kommer antingen skickas till dig via Mina sidor, eller så kommer vår ändringdavdelning att kontakta dig inom 48 timmar.
  • Lägga till ”Ryanair-prioritering” – Om båda dina flyg är med Ryanair, kan du lägga till prioriterad ombordstigning via Mina sidor och klicka på "Lägg till flygningar tillägg" från menyn. Om bara en av dina flyg är med Ryanair, vänligen logga in på "Mina bokningar" och skicka ett meddelande.

Pris och tillgänglighet kan variera beroende på leverantörernas kostnader. Om priset för din förfrågan av någon anledning ändras, kommer vi att kontakta dig innan vi utför några ändringar i din bokning.

Om kombinationen av resetjänster som erbjudits till dig är ett paket som avses av reglerna angående paketresor och länkade researrangemang, kommer du att dra nytta av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor (se Rättigheter vid paketresor).

Kan jag byta hotell?

I de flesta fall går det bra att byta hotell under förutsättning att hotellet du vill byta till finns tillgängligt under den perioden du ska resa och att hotellet du har bokat är återbetalbart. Skulle du ha bokat ett icke-återbetalningsbart hotell så framkommer detta tydligt vid bokningstillfället.

Kan jag byta destination eller ändra datum för min resa?

Vissa flygbolag tillåter att du ändrar destination eller datum mot en avgift, men vi kan tyvärr inte garantera att det är möjligt att ändra. Om du loggar in på Mina sidor och lägger in en förfrågan på den ändringen du önskar göra så kontaktar vi flygbolaget du reser med för att se om din flygresa går att ändra.

Jag vill avboka min resa

Dessvärre så kan omständigheter ibland ändras och du kan behöva avboka din resa. Logga i så fall in på Mina sidor och berätta vad det är du vill avboka (är det t.ex. hela resan, eller kanske bara hotell- eller transferdelen).

Vänligen notera att flygbiljetter och transfer inte är återbetalbara. Det kan även tillkomma ytterligare avgift vid avbokning, dessa varierar beroende på vilket flygbolag resan är bokad med och hur långt det är kvar till avresa. Du kan inte avboka din resa om det är mindre än 28 dagar kvar till avresa.

Har ni avbokningsskydd?

Vi erbjuder inget avbokningsskydd. Dina flygbiljetter och transfer är inte återbetalbara, men kostnaden för hotell går oftast att få återbetald under förutsättning att du avbokar din resa senast 28 dagar innan avresa och att du har bokat ett hotell som är återbetalbart (när du gör bokningen står det klart och tydligt vilka hotell som inte är återbetalbara/inte går att avbokas). Självklart har vi förståelse för att omständigheter kan förändras och vid en avbokning sammanställer vi gärna en bekräftelse av din avbokning som du sedan kan skicka vidare till ditt försäkringsbolag. Tänk på att du ofta har reseförsäkring i din vanliga hemförsäkring eller genom din bank. Är du osäker så ta kontakt med dem för att höra vad som gäller för dig.

Inför flygresan

Incheckning online

Online check-in

Ryanair – Du checkar in online på www.ryanair.se enligt instruktioner i din bokningsbekräftelse. Du kan själv ladda ner ditt boardingkort (flygbiljett) efter att du har fyllt i passuppgifter för samtliga resenärer.

Sun Express – Du måste checka in online på https://www.sunexpress.com/en/online-check-in. Om du inte checkar in online tillkomer avgifter på flygplatsen.

Ska jag checka in online för flygresan?

Du som flyger med Ryanair eller Sun Express måste checka in och ladda ner dina boardingkort innan du åker till flygplatsen. Om du inte checkar in online tillkommer avgifter på flygplatsen.

Flyger du med ett annat flygbolag behöver du inte checka in online. Du checkar in på flygplatsen, antingen med bokningsnummer eller med e-biljett (beroende på flygbolag). All information du behöver finns i din bokningsbekräftelse.

Hur checkar jag in online med Ryanair?

Du kan checka in online tidigast 30 dagar innan din avresa med respektive flyg förutsatt att du även reserverar sittplats mot en extra kostnad på Ryanairs hemsida. Om du inte önskar reservera sittplats, kan du checka in online kostnadsfritt 24 timmar innan och fram till 2 timmar innan avresa för respektive flyg. Du kommer då att bli tilldelad en slumpmässigt vald sittplats utan extra kostnad.

För att vi ska kunna boka det allra billigaste flyget till dig bokar vi ibland dina flyg som två enkelresor, vilket betyder att varje flygresa har sitt eget bokningsnummer. Det betyder att du i så fall måste checka in separat för varje bokningsnummer.

Såhär checkar du in online:

  • Besök www.ryanair.se.
  • Klicka på ”Planera” i menyn högst upp på sidan
  • Klicka därefter på ”Flygrutt” på vänster sida under ”Utforska”
  • Därefter ska du klicka på ”Mina bokningar” i menyn högst upp på sidan och fylla i ditt referensnummer samt mejladressen vi har bokat ditt flyg med under ”Inget konto? Checka in här”
  • När du är inloggad, tryck på den gula knappen ”Checka in nu” och följ instruktionerna på Ryanairs hemsida, fyll i dina passuppgifter och ladda sedan ner ditt boardingkort. Notera att du måste checka in separat för utresa och hemresa. Du behöver alltså göra ovanstående process två gånger, en gång för utresan och en gång för hemresan.

Bokningsnummer: Fyll i ditt referensnummer för flygresan (inte det som börjar på MYB). Du hittar flygbolagets referens i din bokningsbekräftelse under rubriken ”Din flygbiljett”.

E-postadress: Här fyller du i den unika mejladress som vårt system har genererat, dvs. inte din egen mejladress. Din unika mejladress hittar du i din bokningsbekräftelse under rubriken ”Din Flygbiljett”.

Hur checkar jag in online med Sun Express?

Såhär checkar du in online:

  • Besök https://www.sunexpress.com/en/online-check-in.
  • Klicka i ”Sun Express” längst upp på var resan är bokad
  • Välj därefter flygplatsen du ska resa ifrån
  • Därefter fyller du i din flygreferens samt ditt för- och efternamn (specialkaraktärer så som å, ä och ö är inte tillåtna så dessa ska ersättas med a och o)
  • När du är inloggad, följ instruktionerna på Sun Express hemsida och fyll i dina passuppgifter för att checka in.

Bagageregler

Hur många väskor får jag ha med mig på resan?

Bagagereglerna varierar beroende på flygbolag. I grundpriset ingår alltid minst 1 handbagage per person. För vissa flygbolag ingår även incheckat bagage. De flesta flygbolag tar ut en avgift för incheckat bagage. Du får då valmöjligheten att lägga till incheckade väskor när du gör din bokning. I din bokningsbekräftelse framgår det hur många väskor som ingår i just din bokning.

Vad menar ni med handbagage och incheckat bagage?

Handbagage är en mindre väska som du tar med dig ombord på flygplanet*. Det incheckade bagaget är en större väska som du checkar in på flygplatsen och som placeras i flygplanets bagageutrymme.

Kan jag lägga till incheckade väskor efter jag gjort min bokning?

Självklart går det bra att lägga till incheckat bagage i efterhand. Däremot är det oftast billigare att lägga till incheckat bagage direkt när du gör din bokning. Vill du lägga till väskor i efterhand, logga in på Mina sidor och skicka iväg en efterfrågan. Tänk på att du inte kan lägga till väskor om du redan gjort en online incheckning eller om det är mindre än 48 timmar kvar till avresa.

Hur mycket får mina väskor väga?

Bagagevikten varierar mellan olika flygbolag, och hur mycket väskorna får väga på just den resa som du valt framgår både i sammanfattningen innan du gör din bokning samt i den bokningsbekräftelse som skickas till din mejl efter du gjort din bokning. Om du reser med mer än ett flygbolag måste du kontrollera vikten på båda flygbolagen eftersom viktgränserna kan skilja sig åt.

Flygbolag Maxvikt på incheckat bagage Maxvikt på handbagage
Norwegian 23 kg 10 kg (liten väska med maxmåtten 30 x 20 x 38 cm)
Ryanair 20 kg 10 kg (liten väska med maxmåtten 40 x 20 x 25 cm)
Vueling 15 kg 10 kg (liten väska med maxmåtten 55 x 40 x 20 cm)
Pegasus 20 kg 8 kg
Ving 14 kg 6 kg
Apollo 15 kg 5 kg
Emirates 15 kg eller 30 kg (beroende på biljettyp) 8 kg
Sun Express 20 kg 8 kg
SAS 23 kg 8 kg
Turkish Airlines 23 kg 8 kg
Lufthansa 23 kg 8 kg
Ukraine International Airlines 23 kg 8 kg
Finnair 23 kg 8 kg

Vad kan jag ta i handbagaget?

Besök Transportstyrelsen Transportstyrelsen för fullständig information om bagagebegränsningar för svenska flygplatser.

Det finns vissa begränsningar för att ta med vätskor i handbagage. När det är möjligt är det bäst att packa ned vätskorna i det incheckade bagaget, men du kan ta dem med i ditt handbagage om behållarna inte överstiger 100 ml.

Måltider

Ingår måltider på flyget?

Måltider ingår i de flesta fall inte på flyget, med undantag för vissa flygbolag som erbjuder måltider för längre flygningar till bland annat Dubai och Turkiet. Med vissa flygbolag kan du förboka måltider, även på kortare flygningar, mot en avgift. Om det inte är möjligt så erbjuder de flesta flygbolag försäljning av dryck och enklare mat under din flygresa.

Vad som gäller för din bokning kan du se i din bokningsbekräftelse eller genom att kontakta vår kundserviceavdelning genom Mina sidor.

Sittplatser

Hur bokar jag sittplats?

Om du vill förboka sittplatser på dina flyg kan du skicka in en förfrågan via Mina sidor.

Ett kostnadsförslag kommer att skickas ut till dig innan du bekräftar. Om du bekräftar kostnaden så kommer den att dras från kortet som las till vid bokningstillfället.

Vad händer om jag inte bokar sittplats?

Om du väljer att inte boka sittplats blir du slumpmässigt allokerad en plats när du checkar in. Alla passagerare får en tilldelad sittplats. Flygbolaget försöker i den mån det är möjligt att låta resesällskapet sitta bredvid varandra, men det kan inte garanteras.

Jag ska resa med Ryanair, men alla i sällskapet har inte blivit tilldelade sittplatser. Vad innebär det?

Ryanair har introducerat en ny policy där det är obligatoriskt att reservera sittplatser när du reser med ett eller flera barn upp till och med 12 år (ålder vid hemresa). Det betyder att om ett resesällskap inkluderar upp till fyra barn måste en vuxen på bokningen betala för en reserverad sittplats. Om det är fler än fyra barn i sällskapet kommer sittplats för ytterligare en vuxen att reserveras mot en extra kostnad. Den obligatoriska sittplatsen reserveras automatiskt vid bokningstillfället och kostnaden inkluderas i totalpriset för resan. Barnen allokeras sittplatser utan någon extra kostnad.

Om resesällskapet inkluderar fler vuxna kommer dessa inte automatiskt att få en sittplats reserverad vid bokningstillfället. Skulle du vilja reservera fler sittplatser ber vi dig kontakta vår kundserviceavdelning genom att logga in på Mina sidor.

Mitt flyg har ändrats… Vad gör jag?

Flygbolag planerar sina rutter månader i förväg, vilket innebär att ibland måste ändringar göras.

Om dina flygtider har ändrats meddelar vi dig genom att antingen skicka ett meddelande via Mina sidor, alternativt mejla dig på mejladressen som står på bokningen.

Innan avresa

Vilka papper behöver jag ha med mig på resan?

När du reser behöver du ta med dig ditt giltiga pass samt relevant resedokumentation för flyg, hotell och transfer. Du hittar denna dokumentation i din bokningsbekräftelse som du fått av oss på mejl. Skriv ut denna och ta med dig på resan.

Du kan även behöva ytterligare dokumentation för din flygresa, t.ex. separata flygbiljetter eller ett boardingkort. Information om vad som gäller för just din flygresa finns i din bokningsbekräftelse, vänligen läs igenom denna information noggrant.

Resenärer som inte är svenska medborgare är ansvariga för att säkerställa att deras pass tillåter dem att resa till den valda semesterdestinationen. Om du har ett icke-svenskt pass måste du säkerställa att du har visum, om detta krävs, för att komma in i landet där din valda semesterdestination ligger. Du är själv ansvarig för att ta reda på vad som gäller rörande visum för vistelse i andra länder. Det gör du enklast genom att kontakta respektive lands ambassad eller konsulat.

Vänligen kontrollera ditt pass giltighetstid i god tid före avresa.

Vilka regler gäller när jag reser utanför EU?

Alla som reser till länder utanför EU måste ha ett pass, som oftast ska vara giltigt sex månader efter hemkomst.

För resor till USA krävs det att alla resenärer ansöker om tillstånd genom att fylla i ett elektroniskt online-formulär. Detta finns på internet genom ESTA (Electronic System for Travel Authorization).

För tillståndet tillkommer en kostnad som måste betalas med kort. Ansökan kan göras hur tidigt som helst, men senast 72 timmar före avresa till USA. I de flesta fall får du svar på en gång eller inom ett par minuter. Saknas tillstånd genom ESTA blir du automatiskt nekad ombordstigning på planet eller inresa till USA. Det är ditt ansvar som resenär att ha ett giltigt ESTA vid avresa.

Vad kan jag ta med i mitt handbagage?

Det finns vissa begränsningar gällande vätskor i handbagaget. Varje behållare får innehålla högst 1 dl (100 ml). På flygplatsen tilldelas du en plastpåse som rymmer 1 l, där samtliga vätskor ska förvaras.

För fullständig information om bagagebegränsningar för svenska flygplatser, besök Transportstyrelsens hemsida.

Behöver jag vaccinera mig innan min resa?

Vissa länder kräver att du har tagit specifika vaccinationer före resan. Vid graviditet gäller vissa restriktioner för flygresan, vaccinationer och dylikt. Vänligen rådgör med din läkare i god tid före avresa om du kräver lämpliga vaccinationer/läkemedel.

Kan jag ta med mina läkemedel på resan?

Enligt Schengenavtalet skall den som behandlas med narkotikaklassade läkemedel och reser till annat Schengenland vid säkerhetskontrollen kunna visa upp ett intyg som utfärdats av Apoteket eller Läkemedelsverket i det land man är bosatt i.

För resa till länder utanför Schengen rekommenderar vi att du alltid har med ett skriftligt intyg på receptbelagda läkemedel från läkare, på lämpligt språk. För mer information om vad som gäller för just ditt resmål kan du läsa mer på Svenska ambassadens hemsida.

Vilken terminal avgår mitt flyg ifrån?

Du kan kolla upp vilken terminal ditt flyg avgår från genom att gå in på www.swedavia.se, klicka på ”Välj flygplats” för att sen klicka på ”Avgångar” och välj sedan datum och tid som ditt flyg avgår.

Vill du hellre ha hjälp med detta kan du självklart kontakta vår kundtjänst.

Turistskatt på resmålet

Ingår turistskatt i bokningen?

Vissa länder har infört turistskatt. Turistskatten ingår inte i din bokning utan betalas lokalt på hotellet. Turistskatten betalas per natt och av vuxna över 16 år.

Turistskatt på Balearerna: €0.50 - €4 per vuxen och natt.

Turistskatt i Katalonien: €0.65 - €2.25 per vuxen och natt.

Turistskatt på Malta: €0.50 per vuxen och natt (maxbelopp €5 per vuxen och vistelse).

Turistskatt i Kroatien: varierar beroende på säsong, men med ett maxbelopp på €1 per vuxen och natt.

Turistskatt i Frankrike: €0.20 - €4 per vuxen och natt.

Turistskatt i Grekland: €0.50 - €4 per rum och natt.

Turistskatt i Monte Gordo, Portugal: €1 per vuxen och natt.

Turistskatt i Dubai: 7 – 20 AED per rum och natt.

Turistskatt i Ras Al Khaimah: 15 AED per rum och natt.

Turistskatt i Florida: 6 % av priset på rummet eller lägenheten, samt 6.5 – 7 % av inköp av alla varor (med undantag för nödvändiga artiklar).

Transfer

Erbjuder ni transfer mellan flygplats och hotell?

Vi erbjuder transfer med buss eller taxi på de flesta av våra semesterorter. Transfer ingår inte när du bokar flyg och/eller hotell, men går att välja till. När du bokar via vår hemsida kan du välja att lägga till transfer i sista steget i bokningsprocessen.

Hur hittar jag till min transferbuss eller förbokade taxi?

Du måste själv uppsöka din transfer när du kommer till flygplatsen och när du ska resa hem. eBeach.se har ingen personal på plats. På sista sidan av din bokningsbekräftelse hittar du din transferbekräftelse. Denna innehåller viktiga instruktioner om hur du hittar till din transfer vid ankomst och hemresa och det är därför mycket viktigt att du läser igenom denna information. Informationen är på engelska för att alla på resmålet ska förstå och för att du ska kunna få hjälp av transferbolagets personal vid behov. Om du inte förstår informationen på engelska, går det självklart bra att kontakta vår kundservice så översätter vi gärna.

Tänk även på att det är viktigt att du skriver ut din transferbekräftelse och tar med på resan för uppvisande vid transferbussen eller den förbokade taxin.

Klagomål och reklamation

Jag är inte nöjd med min semesterresa och har ett klagomål

Om du fortfarande befinner dig på ditt resmål, kontakta oss så fort som möjligt på 08 - 503 364 18 (måndag till fredag, 09-19 och lördag och söndag 10-18.) Vänligen märk att vi har reducerade öppettider på vintern. För att se våra nuvarande öppettider vänligen gå till ”Kontakta oss” så att vi kan försöka hjälpa dig att hitta en lösning. Utanför de här tiderna kan du kontakta vårt engelsktalande in resort team på +46 8446 830 72 eller +44 161 444 8415.

Om du redan har kommit hem från din semesterresa, kontakta oss på [email protected] och inkludera ditt bokningsnummer (som börjar MYB) i ämnesraden. Vi behandlar alla ärenden i turordning och behandlingstiden kan variera beroende på typ av ärende och tid på året. Vänligen notera att i de fall då vi måste kontakta våra leverantörer kan det ta upp till 28 dagar att få ett svar. Vi är tacksamma för ditt tålamod under den här tiden och vi vill försäkra dig om att vi gör vårt bästa för att svara så fort som möjligt.

Om eBeach.se

Vilka är eBeach.se?

eBeach.se är en del av On the Beach, en välkänd internetresebyrå i Storbritannien som är experter på sol- och strandsemestrar. Över en miljon nöjda kunder reser varje år på strandsemester till populära semesterorter runt om i världen med oss.

När du bokar med oss får du möjligheten att kombinera din egen semester utifrån ett stort utbud av flyg och hotell, vilket gör att du kan anpassa din semester efter egna önskemål och samtidigt få mer semester för pengarna. Vårt mål är att göra det enkelt för dig att planera, boka och njuta av din perfekta sol- och strand semester.

eBeach.se är en resebyrå som gör en sökning mellan dig och olika tredjepartsleverantörer. När du bokar ingår du ett avtal direkt med våra leverantörer.

Har ni butiker jag kan besöka?

eBeach.se är en internetresebyrå och vi har inga butiker. Du bokar din resa via vår hemsida eller genom att ringa vår kundtjänst.

Har ni reseledare på semesterorten?

Vi har inga reseledare eller representanter på semesterorten. Behöver du komma i kontakt med oss under din semester kan du självklart nå oss via telefon eller mejl.

Kontakta oss

Hur kontaktar jag eBeach.se?

Om du har en befintlig bokning kan du enkelt kontakta oss genom att logga in på Mina sidor så svarar vi på din fråga inom 24 timmar. Du kan även ringa vår kundservice på tel. 08-503 364 18, eller mejla oss på [email protected]. Vi hjälper gärna dig med allt från allmänna frågor, till att göra en bokning eller svara på frågor om din befintliga bokning.

Vi har öppet måndag till lördag 10:00 - 16:30. Söndag: Stängt

Semestertips…