Vanliga frågor och viktig information

Vanliga Frågor
Vill du åka på semester, men vet inte vart? Testa Solakuten för inspiration!
Antal rum: 1

Här under har vi samlat de vanligaste frågorna som vi får här på eBeach.se, bland annat om bokningsprocessen, vilka regler som gäller och vad du behöver veta inför resan. Informationen är uppdelad i olika kategorier här nedan. Om du inte hittar det svar du söker, kan du självklart kontakta vår kundservice på kundservice@ebeach.se eller Tel. 08- 503 364 18 (vardagar 10-18).

Att göra en bokning

Hur får jag min bokningsbekräftelse?

Du får din bokningsbekräftelse skickad till den e-postadress du anger när du gör din bokning.

Jag har bokat en resa men har ännu inte fått min bokningsbekräftelse

När vi tar emot din bokningsförfrågan dubbelkollar vi automatiskt tillgängligheten med våra leverantörer innan vi bokar din resa och skickar ut din bokningsbekräftelse. Oftast sker detta automatiskt och du får din bokningsbekräftelse på en gång. Men då och då måste vi manuellt behandla vissa bokningar. Det kan bero på ett tillfälligt tekniskt fel så att vi måste boka din resa manuellt och ibland kan det vara så enkelt att en siffra har blivit fel i kortnumret och vi inte har haft möjlighet att ta betalningen från ditt kort. Vanligtvis kontaktar vi dig via det telefonnummer eller den mejladress som du angav när du gjorde din bokning men om du inte har hört från oss när det har gått 48 timmar får du gärna kontakta oss.

Kan man boka enkelresor hos er?

Dessvärre kan du inte boka enkelresor hos oss. Vi erbjuder endast flygbiljetter för tur- och retur.

Vad innebär det att vara huvudresenär?

I varje bokning är en person i resesällskapet huvudresenär. Huvudresenären måste vara minst 18 år och är den som ansvarar för bokningen. Hotell- och transferbokningar görs i huvudresenärens namn och det är även huvudresenären vi kontaktar vid behov.

Behöver jag ange passuppgifter i bokningen?

Du behöver inte ange dina passuppgifter när du gör din bokning med eBeach.se. När du reser med Ryanair anger du dina passuppgifter när du checkar in online på www.ryanair.se. Reser du med annat flygbolag räcker det att du har med dig giltigt pass till flygplatsen.

Ingår turistskatt i bokningen?

Vissa länder har infört turistskatt. Turistskatten ingår inte i din bokning utan betalas lokalt på hotellet. Turistskatten betalas per natt och av vuxna över 16 år.

Turistskatt i Spanien: 0,75 € -2,50 €/vuxen och natt

Ändring av bokning

Jag vill ändra något i min bokning

Skicka ett mejl med de ändringar du vill göra till kundservice@ebeach.se, glöm inte att inkludera ditt bokningsnummer (som börjar MYB) i ämnesraden. Vanligtvis svarar vi på mejl inom en arbetsdag, men det kan ta upp till 48 timmar då vi ibland behöver kontakta våra leverantörer. Vi kontaktar dig så fort vi har fått svar och om det tillkommer någon extra kostnad för att göra ändringen ber vi såklart dig godkänna beloppet innan vi genomför ändringen. Notera att du inte kan göra några ändringar om det är mindre än 14 dagar kvar till avresa.

Kan jag byta hotell?

I de flesta fall går det bra att byta hotell under förutsättning att hotellet du vill byta till finns tillgängligt under den perioden du ska resa.

Kan jag byta destination eller ändra datum för min resa?

Vissa flygbolag tillåter att du ändrar destination eller datum mot en avgift. Det finns ingen garanti för ombokning. Skicka ett mejl till kundservice@ebeach.se så kollar vi med flygbolaget om din flygresa går att ändra.

Avbokning

Jag vill avboka min resa

Dessvärre så kan omständigheter ibland ändras och du kan behöva avboka din resa. Skicka i så fall ett mejl till kundservice@ebeach.se och berätta vad det är du vill avboka (är det till exempel hela resan, eller kanske bara hotell- eller transferdelen). Glöm inte att inkludera ditt bokningsnummer (som börjar MYB).

VÄNLIGEN NOTERA att flygbiljetter och transfer inte är återbetalningsbara. Det kan även tillkomma ytterligare avgift vid avbokning, dessa varierar beroende på vilket flygbolag resan är bokad med och hur långt det är kvar till avresa. Du kan inte avboka din resa om det är mindre än 14 dagar kvar till avresa.

Har ni avbokningsskydd?

Vi erbjuder inget avbokningsskydd. Dina flygbiljetter och transfer är inte återbetalbara, men kostnaden för hotell går oftast att få återbetald under förutsättning att du avbokar din resa senast 14 dagar innan avresa. Självklart har vi förståelse för att omständigheter kan förändras och vid en avbokning sammanställer vi gärna en bekräftelse av din avbokning som du sedan kan skicka vidare till ditt försäkringsbolag. Tänk på att du ofta har reseförsäkring i din vanliga hemförsäkring eller genom din bank. Är du osäker så ta kontakt med dem för att höra vad som gäller för dig.

Inför flygresan (incheckning, flygbiljetter, bagage etc.)

Det står att jag flyger med Travel2, men jag hittar inget flygbolag som heter så?

Det stämmer, Travel2 är inget flygbolag utan det företag som sköter vår biljettering, därför står deras namn på din bokningsbekräftelse. Du vet vilket flygbolag du flyger med genom att titta på flygnumret, som vanligtvis består av två bokstäver följt av tre till fyra siffror. Här under hittar du några av de vanligaste flygbolagen.

  • SK = SAS
  • DY = Norwegian
  • LH = Lufthansa
  • TK = Turkish Airlines
  • LX = Swiss Airlines
  • AF = Air France
  • VY = Vueling
  • AY = Finnair
  • FR = Ryanair

Hur får jag mina flygbiljetter?

Vissa flygbolag skickar ut e-biljetter och andra flygbolag är biljettlösa. Du hittar information om vad som gäller för just ditt flygbolag i din bokningsbekräftelse. Här nedan har vi listat vad som gäller för de vanligaste flygbolagen.

Ryanair: Du checkar on online på www.ryanair.se enligt instruktioner i din bokningsbekräftelse. Du skriver sedan själv ut ditt boardingkort (flygbiljett).

Norwegian: Norwegian är ett biljettlöst flygbolag. Du behöver endast ha med dig ditt pass och ditt referensnummer för flyget till flygplatsen. Ditt referensnummer för flygresan hittar du i din bokningsbekräftelse.

Travel 2: Om ditt flyg är bokat genom vår leverantör Travel2, kommer du att få en e-biljett skickat till din e-postadress i god tid innan du ska resa.

Ska jag checka in online för flygresan?

Du som flyger med Ryanair måste checka in online på www.ryanair.se och själv skriva ut dina boardingkort innan du åker till flygplatsen. Om du inte checkar in online tillkommer avgifter på flygplatsen.

Flyger du med ett annat flygbolag behöver du inte checka in online. Du checkar in på flygplatsen, antingen med bokningsnummer eller med e-biljett (beroende på flygbolag). All information du behöver finns i din bokningsbekräftelse.

Hur checkar jag in online med Ryanair?

Du kan checka in online tidigast 30 dagar innan din avresa med respektive flyg förutsatt att du även reserverar sittplats mot en extra kostnad på Ryanairs hemsida. Om du inte önskar reservera sittplats, kan du checka in online från 7 dagar fram till 2 timmar innan avresa för respektive flyg. Du kommer då att bli tilldelad en slumpmässigt vald sittplats utan extra kostnad.

För att vi ska kunna boka det allra billigaste flyget till dig har vi bokat ditt flyg som två enkelresor, vilket betyder att varje flygresa har sitt eget bokningsnummer. Det betyder att du måste checka in separat för varje bokningsnummer.

Så här checkar du in online:

  • 1. Besök www.ryanair.se
  • 2. Gå till Hantera Bokningen och välj Incheckning Online
  • 3. Logga in genom att välja alternativ 1.

Bokningsnummer: Fyll i ditt referensnummer för flygresan (inte det som börjar på MYB). Du hittar flygbolagets referens i din bokningsbekräftelse under rubriken ”Din flygbiljett”.

E-postadress: Här fyller du i den unika e-postadress som vårt system har genererat, dvs. inte din egen e-postadress. Din unika e-postadressen hittar du i din bokningsbekräftelse under rubriken ”Din Flygbiljett”.

När du är inloggad följer du instruktionerna på Ryanairs hemsida, fyller i dina passuppgifter och skriver sedan ut ditt boardingkort. Notera att du måste checka in separat för utresa och hemresa. Du behöver alltså göra ovanstående process två gånger, en gång för utresan och en gång för hemresan.

Hur många väskor får jag ha med mig på resan?

Det varierar mellan olika flygbolag. I grundpriset ingår alltid minst 1 handbagage per person. För vissa flygbolag ingår även incheckat bagage. De flesta flygbolag tar ut en avgift för incheckat bagage. Du får då valmöjligheten att lägga till incheckade väskor när du gör din bokning.

I din bokningsbekräftelse framgår det hur många väskor som ingår i just din bokning.

Vad menar ni med handbagage och incheckat bagage?

Handbagage är en mindre väska som du tar med dig ombord på flygplanet. Det incheckade bagaget är en större väska som du checkar in på flygplatsen och som placeras i flygplanets bagageutrymme.

Kan jag lägga till incheckade väskor efter jag gjort min bokning?

Självklart går det bra att lägga till incheckat bagage i efterhand. Däremot är det oftast billigare att lägga till incheckat bagage direkt när du gör din bokning. Vill du lägga till väskor skickar du ett mejl till kundservice@ebeach.se med ditt bokningsnummer (som börjar på MYB) i ämnesraden. Tänk på att du inte kan lägga till väskor om du redan gjort en online incheckning eller om det är mindre än 48 timmar kvar till avresa.

Hur mycket får mina väskor väga?

Det varierar mellan olika flygbolag. Ditt handbagage får väga mellan 5-10 kg beroende på vilket flygbolag du valt. Incheckat bagage får normalt väga upp till 15-20 kg.

Hur mycket väskorna får väga på just den resa som du valt framgår både i sammanfattningen innan du gör din bokning och i din bokningsbekräftelse efter du gjort din bokning.

Vilka mått gäller för mitt handbagage?

Det varierar mellan olika flygbolag. Enligt standarmåtten får handbagaget vara max 56cm x 45cm x 25cm och de flesta flygbolag använder sig av dessa begränsningar. Men olika flygbolag kan ha olika regler om mått och det är därför viktigt att du kollar detta med just ditt flygbolag.

För Ryanair gäller följande mått: Max. 55cm x40cm x 20cm. Du som flyger med Ryanair kan läsa mer om bagage på Ryanairs hemsida

Ingår måltider på flyget?

Måltider ingår inte på flyget och går inte heller att förboka. De flesta flygbolag erbjuder försäljning av dryck och enklare mat under din flygresa.

Innan avresa

Vilka papper behöver jag ha med mig på resan?

När du reser behöver du ta med dig ditt giltiga pass samt relevant resedokumentation för flyg, hotell och transfer. Du hittar denna dokumentation i din bokningsbekräftelse som du fått av oss på mejl, skriv ut denna och ta med dig på resan.

Du kan även behöva ytterligare dokumentation för din flygresa, t.ex. separata flygbiljetter eller ett boardingkort. Information om vad som gäller för just din flygresa finns i din bokningsbekräftelse, vänligen läs igenom denna information noggrant.

Transfer

Erbjuder ni transfer mellan flygplats och hotell?

Vi erbjuder transfer med buss eller taxi på de flesta av våra semesterorter. Transfer ingår inte när du bokar flyg och/eller hotell, men går att välja till. När du bokar via vår hemsida kan du välja att lägga till transfer i sista steget i bokningsprocessen.

Hur hittar jag till min transferbuss eller förbokade taxi?

På sista sidan av din bokningsbekräftelse hittar du din transferbekräftelse. Denna innehåller viktiga instruktioner om hur du hittar till din transfer vid ankomst och hemresa och det är därför mycket viktigt att du läser igenom denna information. Informationen är på Engelska för att alla på resmålet ska förstå och för att du ska kunna få hjälp av transferbolagets personal vid behov. Om du inte förstår informationen på Engelska, går det självklart bra att kontakta vår kundservice så översätter vi gärna.

Tänk även på att det är viktigt att du skriver ut din transferbekräftelse och tar med på resan för uppvisande vid transferbussen eller den förbokade taxin.

Klagomål och Reklamation

Jag är inte nöjd med min semesterresa och har ett klagomål

Om du fortfarande befinner dig på ditt resmål, kontakta oss så fort som möjligt på 08-503 364 18 (måndag till fredag, 10-18) så att vi kan försöka hjälpa dig att hitta en lösning. Utanför de här tiderna kan du kontakta vårt engelsktalande in resort team på +46 8446 830 72 eller +44 161 444 8415.

Om du redan har kommit hem från din semesterresa, kontakta oss på reklamation@ebeach.se. och inkludera ditt bokningsnummer (som börjar MYB) i ämnesraden. Vi behandlar alla ärenden i turordning och behandlingstiden kan variera beroende på typ av ärende och tid på året. Vänligen notera att i de fall då vi måste kontakta våra leverantörer kan det ta upp till 28 dagar att få ett svar, vi är tacksamma för ditt tålamod under den här tiden och vi vill försäkra dig om att vi gör vårt bästa för att svara så fort som möjligt.

Om eBeach.se

Vilka är eBeach.se?

eBeach.se är en del av On the Beach, en välkänd internetresebyrå i Storbritannien som är experter på sol- och strandsemestrar. Över en miljon nöjda kunder reser varje år på strandsemester eller till populära semesterorter runt om i världen med oss.

När du bokar med oss får du möjligheten att skräddarsy din egen semester utifrån ett stort utbud av flyg och hotell, vilket gör att du kan anpassa din semester efter egna önskemål och samtidigt få mer semester för pengarna. Vårt mål är att göra det enkelt för dig att planera, boka och njuta av din perfekta sol- och strand semester.

Vi säljer inte traditionella paketresor utan varje produkt som du bokar har prissatts individuellt oberoende av andra produkter som bokas samtidigt. eBeach.se fungerar som en agent som gör en sökning mellan dig och olika tredjepartsleverantörer. När du bokar ingår du ett avtal direkt med våra leverantörer.

Har ni butiker jag kan besöka?

eBeach.se är en internetresebyrå och vi har inga butiker. Du bokar din resa via vår hemsida eller genom att ringa vår kundtjänst.

Har ni resledare på semesterorten?

Vi har inga resledare eller representanter på semesterorten. Behöver du komma i kontakt med oss under din semester kan du självklart nå oss via telefon eller mejl.

Kontakta oss

Hur kontaktar jag eBeach.se?

Du kan ringa vår kundservice på tel. 08-503 364 18, eller mejla oss på kundservice@ebeach.se. Vi hjälper gärna dig med allt från almänna frågor, till att göra en bokning eller svara på frågor om din befintliga bokning.

Innan kunde jag logga in på "Hantera min bokning " via er hemsida, men jag kan inte hitta det längre?

Vi har tillfälligt tagit bort "Hantera min bokning " från vår hemsida för att göra om funktionen, som ska bli finare och lättare att använda. Har du frågor om din bokning, vill göra inbetalningar eller ändringar i din bokning, kan du istället kontakta vår kundservice på tel. 08- 503 364 18 eller på kundservice@ebeach.se, så hjälper vi dig gärna.