On The Beach Limited

eBeach.se är en del av On the Beach Limited

Bokningsvillkor (för bokningar som görs efter den 1 augusti 2018)

Följande bokningsvillkor tillsammans med vår personuppgiftspolicy och våra användarvillkor för webbplatsen (om du bokar din semester via vår webbplats) samt all annan skriftlig information som vi gjorde dig uppmärksam på innan vi bekräftade din bokning, reglerar din bokning med On the Beach Limited. eBeach.se är en del av On the Beach Limited, ett företag registrerat i England med företagsnummer 3162982 och med huvudkontor på Park Square, Bird Hall Lane, Cheadle, SK3 0XN (”OTB”, ”vi”, ”oss” och ”vår”). Läs bokningsvillkoren noggrant eftersom de beskriver våra respektive rättigheter och skyldigheter. Hänvisningar till ”du/dig/ni/er” och ”din/ditt/er/ert” i dessa bokningsvillkor avser alla personer som anges i bokningen (inklusive alla som läggs till eller ersätter någon annan vid ett senare tillfälle) eller någon av dem. Dessa bokningsvillkor gäller endast bokningar som gjorts efter den 1 augusti 2018. Bokningar som gjorts innan detta datum är föremål för andra allmänna villkor som du samtyckte till vid bokningstillfället och som finns tillgängliga på begäran.

Hänvisningar till ”resetjänst(er)” i dessa bokningsvillkor avser boende, flyg, transport och andra tjänster som vi erbjuder på vår webbplats. Hänvisningar till ”leverantör/näringsidkare” avser utomstående leverantörer som tillhandahåller resetjänster, inklusive men inte begränsat till dem som tillhandahåller boende, transfer, biluthyrning samt flygbolag.

Genom att göra en bokning samtycker den första personen som namnges i bokningen, på de andra personernas vägnar som anges i bokningen, till att han eller hon:

  1. har läst dessa bokningsvillkor och har befogenhet att godkänna och vara bunden av dem,
  2. samtycker till vår användning av personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy och har befogenhet att på de andra personernas vägnar som anges i bokningen lämna deras personuppgifter till oss, inklusive i förekommande fall särskilda kategorier av uppgifter (t.ex. information om hälsotillstånd, funktionshinder och kostkrav),
  3. är över 18 år och bosatt i Sverige och, i ett sådant fall att beställningen är för tjänster med en åldersgräns, förklarar att han/hon och alla medresenärer är av lämplig ålder för att köpa dessa tjänster,
  4. åtar sig ekonomiskt ansvar för betalning av bokningen för alla personers vägnar som anges i bokningen.

Observera: Vi agerar bara som ombud för bokningarna som vi tar emot och/eller utför för din räkning. Om du bokar en kombination av flera resetjänster så att detta kan anses utgöra en paketresa, kommer vi att ta ansvar för det som ett ”multipaket”, i enlighet med 2018 års brittiska bestämmelser om paketresor och sammanlänkade researrangemang ‒ Package Travel and Linked Travel Arrangements Regulations 2018 (se punkt 2 nedan för mer information om under vilka omständigheter vi kommer att fungera som en arrangör av paketresor).

Till följd av ovanstående kan våra skyldigheter gentemot dig variera beroende på den typ av resetjänster du bokar hos oss och om du bokar en ”enstaka resetjänst” eller ett ”multipaket” med flera avtal. Vi har försökt att beskriva dessa så tydligt som möjligt nedan:

  1. Avsnitt A innehåller de villkor som gäller för alla bokningar du gör hos oss, vare sig det är en enstaka resetjänst eller ett multipaket.
  2. Avsnitt B beskriver de ytterligare villkor som enbart gäller för bokningar av multipaket.

AVSNITT A – GÄLLER ALLA BOKNINGAR

1. Ditt avtal

När du gör din bokning kommer vi att arrangera ett avtal som ingås mellan dig och den relevanta leverantören/näringsidkaren som tillhandahåller resetjänsterna, enligt din bekräftelse/faktura. Leverantören/näringsidkaren som du ingår avtal med har särskilda villkor som kommer att gälla för bokningen utöver våra bokningsvillkor, och vi råder dig att läsa båda noggrant innan du bokar. Det kan hända att leverantörens/näringsidkarens villkor begränsar och/eller utesluter leverantörens/näringsidkarens skyldigheter gentemot dig.

Alla bokningar tillhandahålls i mån av tillgänglighet vid bokningstillfället. Vi kan inte garantera att alla de resetjänster som vi annonserar fortfarande kommer att vara tillgängliga vid bokningstillfället. Vi kommer att meddela dig så snart som möjligt efter din beställning om de resetjänster som du vill boka inte längre är tillgängliga.

Genom att klicka för att boka och ange dina personuppgifter och betalningsuppgifter på vår webbplats/app ber du oss att erbjuda leverantören/näringsidkaren ett köp av resetjänsten för din räkning. Vi kommer då att omedelbart kontakta leverantören/näringsidkaren. Alla leverantörer/näringsidkare behöver en kort tid för att bekräfta att den resetjänst som du har valt fortfarande är tillgänglig. E-postmeddelandet som skickas till dig innehållande en sammanfattning av din order är INTE en avtalsenlig bekräftelse på researrangörens förmåga att tillhandahålla dessa resetjänster, utan bara en bekräftelse på att vi har tagit emot ditt erbjudande. Om resetjänsterna som beskrivs på vår webbplats/app är tillgängliga får du en orderbekräftelse, och kommer därefter att ingå ett juridiskt bindande avtal om att köpa dessa resetjänster i enlighet med leverantörens/näringsidkarens allmänna villkor samt våra bokningsvillkor.

Bokningen bekräftas och avtalet mellan dig och leverantören/näringsidkaren kommer att gälla efter det att vi med e-post skickar en bekräftelse till dig med ett bokningsreferensnummer.

Som ombud tar vi inget ansvar för leverantörens/näringsidkarens agerande, försummelser eller för de resetjänster som tillhandahålls av leverantören/näringsidkaren, såvida inte vi har sålt dessa resetjänster som ett multipaket med flera avtal (se punkt 2 för ytterligare information), i vilket fall vi kommer att ta ansvar för resetjänsterna i enlighet med avsnitt B i dessa bokningsvillkor.

2. Bokningar av multipaket med flera avtal

Om din bokning är ett multipaket enligt nedanstående definition, kommer vi att agera som en ”paketarrangör” och dina rättigheter och förmåner kommer att vara i enlighet med 2018 års brittiska bestämmelser om paketresor och sammanlänkade researrangemang (”PTR” ‒ Package Travel and Linked Travel Arrangements Regulations 2018), så som beskrivs i avsnitt B i dessa bokningsvillkor.

Ett ”multipaket” är en kombination av åtminstone två olika typer av följande enskilda resetjänster, för en och samma resa/semester:

  1. passagerartransport eller
  2. boende elle
  3. hyrning av bil, motorfordon eller motorcykel (i vissa fall) och
  4. annan turisttjänst som inte redan är en del av ovan nämnda resetjänster, under förutsättning att dessa resetjänster köps vid ett och samma besök på vår webbplats och att du väljer dem innan du går med på att betala; eller att de annonseras, säljs eller tas ut till ett allomfattande eller totalt pris; eller annonseras eller säljs under beteckningen ”paket” eller liknande.

Detta kallas ett multipaket eftersom du ingår ett avtal med varje enskild leverantör/näringsidkare som tillhandahåller dessa resetjänster. On the Beach Limited kommer dock att ta ansvar för denna bokning som en paketarrangör.

VIKTIGT: Observera att om du endast bokar en av de resetjänster som anges i (a) - (c) ovan i kombination med en eller flera turisttjänster som anges i (d) ovan, så kommer detta inte att betraktas som ett multipaket om turisttjänsterna:
- inte utgör 25 % av kombinationens totala värde och inte marknadsförs som, eller på annat sätt utgör, en väsentlig del av paketet eller
- väljs och köps efter utnyttjandet av transport, boende eller hyrbil har börjat. Dessa bokningar kommer då att betraktas som ”enstaka resetjänster” och omfattas inte av de rättigheter som ingår i PTR.

När du bokar ett multipaket kommer vi fortfarande att agera som ombud på uppdrag av leverantören/näringsidkaren för dina utvalda resetjänster, men vi kommer att uppfylla våra juridiska skyldigheter enligt PTR som din paketarrangör. Dessa skyldigheter beskrivs i avsnitt B i våra bokningsvillkor. Detta kommer inte på något sätt att påverka vår roll som ombud för leverantören/näringsidkaren.

3. Att boka

Vid bokningstillfället har du möjlighet att granska/bekräfta bokningens alla uppgifter innan du betalar. När du väl har granskat och bekräftat uppgifterna och betalat lämpligt belopp kommer vi att fortsätta att göra bokningen hos leverantören/näringsidkaren.

Kontrollera att alla namn, datum och tider är korrekta när du får dokumenten och meddela oss omedelbart om det finns några fel. Vi tar ut en ändringsavgift för eventuella ändringar enligt vad som anges nedan. Se till att namnen som anges stämmer med uppgifterna i de relevanta passen. Vi lämnar endast ut de bokningsuppgifter som du ger oss till den relevanta leverantören/näringsidkaren som hanterar dina resetjänster eller andra personer som är nödvändiga för att tillhandahålla dina resetjänster. Uppgifterna kan lämnas till offentliga myndigheter som t.ex. tull eller immigration om de så kräver, eller om det krävs enligt lag. Detta gäller alla särskilda (känsliga) kategorier av uppgifter som du ger oss, t.ex. uppgifter om eventuella funktionshinder, kost eller religion. När du gör bokningen samtycker du till att denna information kan lämnas ut till relevanta personer. Vissa uppgifter kan också vidarebefordras till säkerhets- eller kreditkontrollföretag. Om du reser till USA kommer Förenta staternas tull- och gränsskyddsmyndigheter att få denna information i syfte att förebygga och bekämpa terrorism och annan allvarlig transnationell brottslighet. Om du reser utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet kan det hända att kontroller i fråga om dataskydd inte är lika starka som de rättsliga kraven i det här landet. Om vi ​​inte kan vidarebefordra dessa uppgifter till berörda leverantörer/näringsidkare, vare sig de befinner sig inom eller utanför EES, kan vi inte tillhandahålla din bokning. Klicka här för mer information om vår personuppgiftspolicy.

Gruppbokningar: Om du bokar för en större grupp och vill säkerställa att det finns tillräcklig tillgänglighet av resetjänster för alla, bör du ringa vårt kontaktcenter. Om två delar av samma grupp bokar online genom två separata bokningar och tillgängligheten tar slut mellan de två bokningarna, kan vi tyvärr inte upphäva den första bokningen utan att tillämpa avbokningsavgifter (se punkt 11 nedan).

Transfer på semesterorten: Flyg- eller hotellbokningar inkluderar inte transfer, såvida du inte har reserverat detta separat under bokningen eller därefter. Se till att det går att nå hotellet du har valt från flygplatsen du flyger till. Hotelleverantörer eller flygbolag som du bokat hos kan ibland erbjuda gratis transfer på semesterorten. I sådana fall meddelar vi dig om detta, men ansvaret för kvaliteten på tillhandahållandet, utförandet och tjänsterna för denna transfer ligger hos hotelleverantören/flygbolaget och den tredje part som utför dem.

4. Betalning

För att boka dina utvalda resetjänster ska du först betala enligt anvisningarna i denna punkt, eller på annat sätt som begärts av leverantören/näringsidkaren. Du ska också betala alla tillämpliga försäkringspremier och bokningsavgifter.

Betalning vid bokningstillfället

Full betalning vid bokningstillfället krävs under följande omständigheter:

  1. när du endast bokar ett flyg (gäller för alla flygbolag såvida inte annat anges) och
  2. när du gör en bokning med mindre än 14 dagar kvar till avresa och
  3. när du bokar ett hotell som inte erbjuder återbetalning.

För alla andra bokningar måste du betala en icke-återbetalningsbar handpenning vid bokningstillfället.

Delbetalning

Alla delbetalningar ska nå OTB senast på den förfallodag som anges i dina bokningsdokument. Om du försummar att betala oss på eget initiativ kommer vi att automatiskt debitera det utestående beloppet från det betalningskort som har lagts till systemet sist. Om vårt försök att debitera detta kort misslyckas kommer vi att försöka debitera det utestående beloppet från andra kort avseende samma bokning om sådana finns i systemet. Om du vill att vi ska debitera ett alternativt kort ber vi dig kontakta vår kundtjänst eller logga in för att hantera din bokning och betala med det alternativa kortet INNAN förfallodagen.

För att öka betalningssäkerheten kommer vi att vid betalningstillfället lagra tokens (som skapas från dina kortuppgifter så att vi inte behöver behålla dessa) så att vi vid ett senare tillfälle automatiskt kan debitera eventuella delbetalningar. Vi försöker alltid att först debitera pengarna från kortet du använde senast.

Kontantbetalning

I nuläget accepterar vi inte kontantbetalning.

Skatter

Lokala myndigheter i vissa länder kan ta ut ytterligare skatter (t.ex. turistskatt) som måste betalas lokalt (t.ex. på hotellet). Du är ensam ansvarig för att betala sådana extra skatter.

5. Underlåtenhet att betala

Om vi inte har erhållit alla utestående delbetalningar från dig före datumet för din avresa, förbehåller vi oss rätten att annullera den bokning som vi gjort för din räkning och du kommer då att förlora alla pengar som du hittills har betalat för bokningen. Om vi av någon anledning inte erhåller din betalning kan vi dessutom behöva underrätta de andra leverantörerna/näringsidkarna som då kan fatta beslut om att annullera din bokning och tillämpa avbokningsavgifter enligt deras villkor. Under dessa omständigheter kommer du att förlora allt som du tidigare betalat.

Avvisad order som bokats med mindre än 3-7 dagar kvar till avresa: Standardmässiga bankförfaranden innebär att när du har gjort en order och sedan betalar för denna med kredit- eller betalkort, så kommer din bank eller kortutgivare efter det att betalning har godkänts att ”öronmärka” det fullständiga belopp som är avsett för ordern. Om din order sedan avvisas av vårt system eller avbryts av någon annan anledning, kommer din bank eller kortutgivare inte att överföra beloppet som var avsett för ordern till oss, utan istället frigöra det relevant beloppet till ditt tillgängliga saldo. Detta kan dock ta mellan tre och fem arbetsdagar (eller längre, beroende på din bank eller kortutgivare). Du godkänner och samtycker till att vi inte ska hållas ansvariga gentemot dig om din bank eller kortutgivare eventuellt dröjer med att frigöra pengarna till ditt konto.

6. Noggrannhet

Vi anstränger oss för att säkerställa att all information och alla priser är korrekta, både på vår webbplats och i allt reklammaterial som vi publicerar. Ibland kommer dock ändringar och fel att uppstå och vi förbehåller oss rätten att under sådana omständigheter korrigera priser och andra uppgifter. Innan du gör din bokning bör du kontrollera det nuvarande priset och alla andra detaljer rörande resetjänsterna som du vill boka. När resetjänsten eller ett pris har angetts felaktigt och bokningen redan har bekräftats, förbehåller vi oss rätten att avbryta bokningen och återbetala alla pengar som du har betalat.

7. Priser

Vi förbehåller oss rätten att ändra annonserade priser när som helst. Likaså förbehåller vi oss rätten att rätta till fel i både annonserade och bekräftade priser. Särskild anmärkning: ändringar och fel inträffar emellanåt. Du måste kontrollera priset på din valda resetjänst vid bokningstillfället.

8. Försäkring

Många leverantörer/näringsidkare kräver att du tecknar en reseförsäkring som ett villkor för att boka hos dem. I alla händelser så rekommenderar vi starkt att du tar ut en försäkring som täcker dig och dina medresenärer mot avbokningskostnader innan ni reser, kostnaden för assistans (inklusive hemresa) vid olycka eller sjukdom, förlust av bagage och pengar samt andra utgifter. Vi rekommenderar även att ni ser till att det finns täckning för de aktiviteter som ni har bokat, inklusive ytterligare skydd för skidåkning/extremsport/äventyrsresor och andra aktiviteter som bokats.

Om du väljer att resa utan tillräckligt försäkringsskydd kommer varken leverantören/näringsidkaren eller vi att vara ansvariga gentemot dig för eventuella förluster, oavsett hur de uppstår, för vilka försäkringsskydd annars skulle ha varit tillgängligt.

9. Särskilda önskemål

Eventuella särskilda önskemål ska framföras till oss vid bokningstillfället t.ex. kost, rumsplacering, en särskild anläggning på ett hotell osv. Därefter ska du skriftligen bekräfta din begäran, men vi kan inte garantera att önskemålet kommer att uppfyllas. Det faktum att ett särskilt önskemål har noterats på din bekräftelse/faktura eller annan handling, eller att den har vidarebefordrats till leverantören/näringsidkaren, utgör inte en bekräftelse på att ditt önskemål kommer att uppfyllas.

10. Förmåga att resa och hälsoproblem

Vi är inte specialiserade på att tillhandahålla semestrar till funktionshindrade, men vi gör vårt bästa för att tillgodose särskilda behov som kan finnas. Om du eller någon medresenär har några hälsoproblem eller funktionshinder som kan påverka din resa/vistelse, ber vi dig att meddela oss fullständiga uppgifter innan vi bekräftar din bokning, så att vi kan försöka ge dig råd avseende hur lämpliga de resetjänster du valt är. Vi kan behöva se läkarintyg som intygar att du klarar att delta i resan du valt. Om leverantören/näringsidkaren efter rimliga ansträngningar inte kan uppfylla den berörda personen behov ordentligt kommer vi inte att bekräfta bokningen för leverantörens/näringsidkarens räkning, alternativt kommer vi, om du inte gett oss fullständiga uppgifter vid bokningstillfället, att så fort vi får kännedom om detta att underrätta leverantören/näringsidkaren som då kan avboka bokningen och ta ut tillämpliga avbokningsavgifter.

11. Ändringar och avbokningar initierade av dig

Genom att gå till din bokning online kan du begära avbokning eller ändringar, vilket sedan kommer att hanteras av vårt bokningsteam. Se till att du får en skriftlig bekräftelse på eventuella ändringar i din bokning innan avresan. Vi försöker att hjälpa till, men vi kan inte garantera att leverantören/näringsidkaren kan uppfylla de önskade förändringarna. Ändringar och avbokningar av dina resetjänster kan endast godtas i enlighet med den relevanta leverantörens/näringsidkarens allmänna villkor. Leverantören/näringsidkaren kan ta ut de avgifter som gäller för avbokning eller ändring enligt deras allmänna villkor (vilket ibland kan vara så mycket som 100 % av semesterkostnaden och kommer sannolikt att öka ju närmare avresan ändringarna görs). Du ska också betala oss en administrationsavgift enligt vad som anges i tabellen nedan. Vi kommer att meddela dig de exakta avgifterna vid tidpunkten för ändring eller avbokning.

Önskade ändringar Administrationsavgift
Extra begäran om tjänster på flyget efter boknings-bekräftelse, t.ex. förbokning av plats eller tillägg av incheckat bagage Leverantörens/näringsidkarens avgift + 100 SEK administrationsavgift per bokning till OTB
Byte av hotell Avbokning av det ursprungliga hotellet + kostnaden för det nya hotellet + 400 SEK per person (eller max 1 600 SEK per bokning) i administrationsavgift till OTB
Byte av datum Avbokning av den ursprungliga semestern + kostnaden för den nya semestern + 400 SEK per person (eller max 1 600 SEK per bokning) i administrationsavgift till OTB
Ändring av titel, initial, förnamn eller efternamn efter att bokningen har bekräftats Leverantörens/näringsidkarens avgift + 400 SEK administrationsavgift per person till OTB
Lägga till passagerare till bokningen Leverantörens/näringsidkarens avgift + 400 SEK administrationsavgift per person till OTB
Ta bort passagerare från bokningen Leverantörens/näringsidkarens avgift + 400 SEK administrationsavgift per person till OTB
Avbokning av bokad resa med mer än 14 dagar kvar till avresa Leverantörens/näringsidkarens avgift + 400 SEK per person (eller max 1 600 SEK per bokning) i administrationsavgift till OTB

Observera:

- Vissa leverantörer/näringsidkare tillåter inte ändringar och fullständiga avbokningsavgifter kommer därför att gälla.
- Administrationsavgifterna är inte återbetalningsbara när du avbokar en bokning.
- Inga ändringar eller avbokningar kan göras om det är mindre än 14 dagar kvar till avresa.

12. Ändringar och avbokningar initierade av leverantören/näringsidkaren

Vi kommer att underrätta dig så snart som möjligt om leverantören/näringsidkaren måste göra en betydande förändring i dina bekräftade resetjänster eller avbryta dem. Vi kommer också att upprätthålla kontakten mellan dig och leverantören/näringsidkaren med avseende på de alternativa resetjänster som leverantören/näringsidkaren erbjuder, men vi kommer inte att ha något ytterligare ansvar gentemot dig.

Om du har bokat ett multipaket kommer ytterligare villkor att gälla för din bokning, se punkt 27 för ytterligare information.

13. Klagomål

Eftersom avtalet om dina resetjänster är mellan dig och leverantören/näringsidkaren bör eventuella frågor eller funderingar om dina resetjänster i första hand riktas till dem. Om några problem avseende dina resetjänster uppstår under vistelsen ber vi dig att omedelbart informera leverantören/näringsidkaren. Om du inte följer denna procedur påverkar det leverantören/näringsidkarens möjlighet att undersöka och åtgärda ditt klagomål. Det kan också påverka det ersättningsbelopp som du kan ha rätt till, vilket kan minskas eller elimineras som ett resultat.

Viktigt: anspråk/klagomål om skador eller sjukdom

Om du olyckligtvis skulle drabbas av en skada eller sjukdom medan du är på semester och du anser att detta är till följd av en leverantörs/näringsidkares fel, är det mycket viktigt att du underrättar leverantören/näringsidkaren om detta under vistelsen.

Boendeleverantörer kommer inte att acceptera anspråk avseende sjukdom eller skada om detta inte rapporteras till hotelldirektören under själva vistelsen. Det är vanligt att du vid ankomsten till hotellet blir ombedd att underteckna ett dokument om ett överenskommet anspråksförfarande. Detta är till följd av ett ökat antal bedrägliga anspråk som görs.

Om vi anser att ett anspråk är bedrägligt kan vi vidta åtgärder och förhoppningsvis kunna skydda andra som gör berättigade anspråk.

Om du fortfarande är missnöjd kan du meddela oss skriftligen via e-post till OTB på [email protected] omedelbart efter du återvänder till Sverige och under alla omständigheter inom 28 dagar efter hemkomsten. Som ditt ombud kommer vi då att göra allt vi kan genom samråd med leverantören/näringsidkaren för din räkning.

Om du dessvärre anser att återkopplingsteamet inom vår kundtjänst inte har löst ditt klagomål kan du kontakta ABTA ‒ Association of British Travel Agents som vi är medlem av (medlemsnummer K0813). ABTA och ABTA-medlemmar hjälper semesterfirare att få ut det mesta av sina resor och assisterar dem när saker och ting inte går enligt planerna. Enligt ABTA:s uppförandekod har vi skyldighet att hålla en hög standard på vår service till dig. Du kan också ta del av ABTA:s tvistlösningssystem som är godkänt av Chartered Trading Standards Institute. Om vi ​​inte kan lösa ditt klagomål kan du få tillgång till ABTA:s förenklade förfarande genom att besöka http://www.abta.com. Ytterligare information om uppförandekoden och ABTA:s hjälp med att lösa tvister kan hittas på www.abta.com.

Du har också tillgång till EU-kommissionen tvistlösningsplattform Online Dispute Resolution (ODR) på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Genom denna ODR-plattform kan du registrera ditt klagomål till oss, men det kommer inte att avgöra hur klagomålet ska lösas.

14. Vårt ansvar för din bokning

Ditt avtal är med leverantören/näringsidkaren och deras bokningsvillkor gäller. Som ombud accepterar vi inget ansvar för det faktiska tillhandahållandet av resetjänsterna. Vårt ansvar är begränsat till att utföra bokningen enligt dina instruktioner. Vi tar inget ansvar för information om resetjänsterna som vi förmedlar till dig i god tro. I den händelse att vi under några omständigheter blir ersättningsskyldiga gentemot dig begränsas vår maximala ersättningsskyldighet till dig till två gånger kostnaden för den provision som vi tjänar på din bokning (eller en lämplig andel av denna om inte alla som finns med på bokningen påverkas).

Inget i detta avtal utesluter vårt ansvar vad avser dödsfall eller personskador som uppstår till följd vår försumlighet eller försumlighet från någon av våra medarbetare som agerar inom ramen för sin anställning.

Observera: om du har bokat ett multipaket kommer vi att ta ansvar för detta som paketarrangör och då kommer ytterligare villkor att gälla. Se punkt 28 för mer information.

15. Force majeure

Om inte annat uttryckligen anges i dessa bokningsvillkor kommer vi inte att vara ansvariga eller betala någon ersättning till dig om våra avtalsmässiga åtaganden gentemot dig påverkas av ”force majeure”. I dessa bokningsvillkor avser force majeure alla händelser utanför vår eller vår leverantörs kontroll vars följder inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Dessa händelser kan omfatta krig och terroristhandlingar (och hot om), civila konflikter, betydande risker för människors hälsa, till exempel ett utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet, eller naturkatastrofer som översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden som gör det omöjligt att kunna resa till eller vistas på destinationen på ett säkert sätt, en regerings eller annan nationell eller lokal myndighets, inklusive hamn- och flodmyndigheter, agerande, arbetskraftskonflikter, strejker, stängning pga. lockout, natur- eller kärnkraftskatastrof, brand, kemisk eller biologisk katastrof, oundvikliga tekniska problem med transport, flygledarstrejker, inställda flyg och alla liknande händelser som ligger utanför vår eller den berörda leverantörens kontroll.

Konsekvenser av Brexit: Observera att vissa resetjänster kan påverkas till följd av Storbritanniens beslut att lämna EU. Detta kan innebära en avsaknad av vissa flygrutter och tillgång till vissa hamnar och flygplatser. Du kan vara säker på att vi kommer att fortsätta att övervaka detta och att råda våra kunder så snart som möjligt om vi får kännedom om att några bekräftade bokningar kommer att påverkas. Eftersom detta är något som är helt utan motstycke och utanför vår kontroll, kommer vi att behandla sådana ändringar som force majeure, och trots att vi kommer att göra vårt yttersta för att tillhandahålla lämpliga alternativa arrangemang eller erbjuda återbetalning om det är möjligt, kommer vi inte att ha någon ersättningsskyldighet gentemot dig.

16. Pass- och visumkrav samt hälsoformaliteter

Det är ditt ansvar att kontrollera och uppfylla alla gällande krav avseende pass, visum, hälsa och inresa för din resplan. Vi kan bara ge allmän information om detta. Du måste kontrollera kraven avseende dina egna specifika omständigheter hos relevanta ambassader och/eller konsulat samt din egen läkare, enligt vad som är lämpligt. Kraven förändras emellanåt och du bör därför i god tid före avresan kontrollera de aktuella bestämmelserna.

De flesta länder kräver numera att pass ska vara giltiga minst 6 månader efter hemresedatumet. Om ditt pass är inne på sitt sista giltighetsår bör du kontakta ambassaden för det land som du ska besöka för att vara säker. För mer information ska du besöka https://www.swedenabroad.se/sv/. Särskilda bestämmelser gäller för resa till USA och alla passagerare måste ha individuella maskinläsbara pass. Läs mer på https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/usa/.
För semestrar i Europa ska du införskaffa ett ifyllt och utfärdat europeiskt sjukförsäkringskort före avresa.

Aktuella reseråd kan inhämtas hos Sveriges utrikesdepartement på https://www.regeringen.se/uds-reseinformation.

Personer som inte har svenska pass, inklusive andra EU-medborgare, bör inhämta aktuella uppgifter om krav på pass och visum hos ambassaden eller konsulatet för det resmål eller det land som du ska resa till eller genom.

Vi åtar oss inget ansvar för att du inte kan resa eller om du drabbas av någon annan förlust på grund av att du inte uppfyller gällande krav avseende pass, visum, immigration eller hälsoformaliteter. Du åtar dig att ersätta oss för eventuella böter eller andra förluster som uppstår till följd av att du inte uppfyller alla krav avseende pass, visum, immigration eller hälsoformaliteter.

17. Lag och jurisdiktion

Dessa bokningsvillkor styrs av engelsk lag och vi är båda överens om att domstolarna i England och Wales har exklusiv domsrätt över eventuella tvister, anspråk eller andra frågor som kan uppstå mellan oss.

18. Boende ‒ klassificering och standard

All klassificering är i enlighet med vad som tillhandahålls av relevant leverantör/näringsidkare eller OTB:s egen genomsnittliga klassificering baserad på vår branschkunskap och kundernas återkoppling. Vår egen klassificering är tydligt markerad och syftar till att ge en vägledning till de tjänster och faciliteter som du kan förvänta dig av ditt boende. Klassificering och standard kan variera mellan olika länder, liksom mellan leverantörer. Vi kan inte garantera riktigheten av den klassificering som ges. Vi har gjort rimliga ansträngningar att fastställa boendets officiella klassificering och inkludera denna i beskrivningen av boendet på vår webbplats.

19. Dokumentation och information

Alla beskrivningar och allt innehåll på vår webbplats eller som på annat sätt utfärdas av oss, görs på uppdrag av den relevanta leverantören/näringsidkaren och är avsett att ge en allmän uppfattning om de tjänster som tillhandahålls av leverantören/näringsidkaren. Vi kan inte inkludera alla detaljer om den relevanta tjänsten på vår webbplats. Alla tjänster som visas tillhandahålls i mån av tillgänglighet. Om du kräver några ytterligare detaljer i fråga om resetjänsterna eller andra tjänster ber vi dig att kontakta oss.

20. Råd från utrikesdepartementet

Du ansvarar själv för att hålla dig informerad om eventuella råd från utrikesdepartementet avseende säkerheten i de länder och områden dit du ska resa och att fatta dina beslut i enlighet därmed. Råd från utrikesdepartementet om att undvika eller lämna ett visst land kan utgöra force majeure (se punkt 15).

21. Ditt beteende

Du förväntas uppföra dig på ett ordningsamt och acceptabelt sätt och inte störa andras njutning. Om leverantören/näringsidkaren eller någon annan auktoriserad person anser att ditt eller någon medresenärs beteende orsakar eller sannolikt kommer att orsaka obehag, fara eller förtret för en annan kund eller tredje part, eller skada på egendom, eller försening eller avledning av transport, förbehåller sig leverantören/näringsidkaren rätt att omedelbart avsluta din bokning, utan någon ytterligare ersättning till dig. Du och/eller dina medresenärer kan också bli skyldiga att betala för förlust och/eller skada som orsakats av ditt/ert agerande och du såväl som var och en av dina medresenärer kommer att hållas solidariskt ansvariga för all den skada eller de förluster som orsakats. Fullständig betalning för sådan skada eller förlust måste betalas direkt till leverantören/näringsidkaren före hemresan. Om du underlåter att betala kommer du att vara ansvarig för alla anspråk (inklusive rättsliga kostnader) som därefter riktas mot oss på grund av dina handlingar, tillsammans med alla de kostnader som vi ådrar oss när vi gör anspråk mot dig.

Vi kan inte hållas ansvariga för andra gästers eller enskilda personers handlingar eller beteenden som inte har någon koppling till dina bokningsarrangemang eller till oss.

22. Flyg

Flygtider och biljetter

Flygtider som visas är preliminära och kan ändras, enligt vad som anges i bokningsvillkoren. Du bör se till att du har flygbolagets referensnummer eftersom du behöver det för att checka in. Flygreferens och incheckningsprocedurer finns med i e-postbekräftelsen som vi skickar till dig. Vissa flygleverantörer kräver att du ska checka in online. Underlåtenhet att checka in online kommer att resultera i att du måste betala incheckningsavgifter på flygplatsen.

Information

Den flyginformationen som annonseras kommer från alla de större flygbolagen. Informationen uppdateras regelbundet. Tillgängliga platser och priser är efter operatörens gottfinnande och beroende av tillgänglighet. Kom ihåg att priserna kan variera.

Bagage och extramaterial

Alla flygbolag har en standardmässig tillåten mängd för handbagage, vilket ingår i våra priser online. Reglerna skiljer sig markant mellan olika flygbolag. Tillåten mängd visas i flygbolagets bokningsvillkor längst ned i dokumentet. Om du behöver ytterligare bagagekapacitet kan detta kan läggas till bokningen innan du går vidare till kassan och betalar.

Vissa flygbolag anser att incheckat bagage utgör ett tillval. När du bokar med ett flygbolag som tar en avgift för incheckat bagage ingår eller visas detta inte i våra övergripande priser. Möjligheten att lägga till detta extra inslag får du vid bokningstillfället. Tillåten bagagemängd bestäms av flygbolagen och kan också variera. Om du väljer att inte ha något incheckat bagage på resan så gäller den tillåtna handbagagemängd som beskrivs i flygbolagens bokningsvillkor. Det är normalt mellan 5 och 10 kg. Väskor får inte vara större än de mått som flygbolaget tillåter för handbagage. För ytterligare information ska du läsa flygbolaget bokningsvillkor.

Våra onlinepriser inkluderar inte måltider under flygresan.

Observera att när du lägger till extra inslag (t.ex. väskor och måltider) vid eller efter bokningstillfället kan de inte tas bort, avbokas eller återbetalas.

Observera även att flygbolagen allmänt har en policy om att bokningar inte kan återbetalas.

Vi köper platsen/platserna på flyget för din räkning direkt från flygbolaget. För vissa lågprisflygbolag använder vi de betalningsuppgifter som du ger oss för att köpa platser för din räkning och du samtycker till att vi kan använda betalningsuppgifterna som du ger oss för detta ändamål. I sådana fall visas två separata transaktioner i ditt kontoutdrag; en täcker kostnaden för dina resor med flygbolaget och resten är vad du betalar till OTB, inklusive våra serviceavgifter.

Flera flygbolag, en triangulär rutt och 2 enkelflyg

När vi bokar flygresor till dig som omfattar flera flygbolag, en triangulär rutt (olika flygplatser för utresa och hemresa t.ex. flyga ut från Stockholm Arlanda och flyga tillbaka till Stockholm Skavsta) eller 2 enkelflyg, gör vi två separata flygbokningar med två separata flygleverantörer eller ibland med samma flygleverantör. För att säkerställa att våra priser är så konkurrenskraftiga som möjligt för våra kunder kan vi i vissa fall boka en hemresa (samma flygbolag, samma rutt) som 2 enkelflyg ‒ en bokning kommer att vara för den utgående etappen av resan och den andra för den inkommande etappen. När vi bokar med flera flygbolag eller en triangulär rutt visas de olika flygplatserna under hela bokningsprocessen, tillsammans med flygbolagens logotyper.

Dina dokument kommer att visa två flygkuponger, två flygreferensnummer och ibland två separata bokningsvillkor för två olika flygbolag. Detta påverkar inte dina resetjänster på något sätt och du använder helt enkelt relevant flygkupong för att checka in för varje etapp av resan.

Reguljärflyg

Vår webbplats/app erbjuder reguljärflyg från alla de större flygbolagen. Observera att i vissa fall kan dessa flyg vara indirekta och flyga via andra flygplatser. Flyginformationen visar korrekt avgångstid från avreseflygplatsen och landningstid på destinationsflygplatsen. När vi erbjuder ett flyg som inte är direkt kommer vi att ge dig fullständiga uppgifter om alla mellanlandningar vid bokningstillfället. Observera att många reguljärflyg inte kan ändras eller återbetalas när de väl är bokade.

Platsreservationer på Ryanair

Ryanair har infört en policy om obligatoriska platsbiljetter för grupper som reser med ett eller flera barn som är under 12 år vid tidpunkten för resan. Det innebär att för vart fjärde barn (eller mindre) per bokning MÅSTE en vuxen reservera en plats (40 SEK per plats). Barnen kommer då också att tilldelas en reserverad plats utan extra kostnad.

On the Beach genomför denna policy genom att boka en enda platsreservation på flyget för EN vuxen i en grupp och upp till fyra barn. Om det finns mer än fyra barn i gruppen måste en ytterligare platsreservation köpas (40 SEK).

23. Hotel

Hotellbokningsförfarande

Om inget annat efterfrågas vid bokningstillfället, föreskriver internationellt accepterad standardpraxis att ditt boende kommer att bokas från den dag då du reser från Sverige (eller Köpenhamn) och under erforderlig tid. Datum och tider för bokningen av ditt boende visas på din boendekupong (kontrollera den noggrant). Efter registrering vid ankomsten till ditt boende blir du tilldelad ett rum. Om ditt flyg avgår från Sverige (eller Köpenhamn) efter midnatt kommer ditt rum att vara reserverat från och med föregående dag. Normal utcheckningstid är 12.00 dagen innan ett nattflyg hem eller på samma avresedatum som ett kvällsflyg. Vi kommer att begära en sen utcheckning för rummet, men detta kan inte alltid garanteras. Om vi ​​inte skulle boka hotellrummet för dagen innan du anländer (för flyg som landar tidigt på morgonen), skulle det innebära att du inte får tillgång till ditt rum på flera timmar efter att du anländer till hotellet. Din flyginformation finns med i bokningsinformationen som vi vidarebefordrar till hotellet, så personalen bör vara medveten om dina flygtider. Bokningsinformationen informerar dem också ifall en sen utcheckning behövs. De flesta hotell erbjuder en tjänst för sen utcheckning. Detta medför vanligtvis en liten avgift som betalas direkt (det är omöjligt för oss att betala denna avgift i förskott) och för att undvika besvikelse bör du meddela hotellet i början av din vistelse.

Icke-återbetalningsbara rum

Om du bokar ett icke-återbetalningsbart rum kan du varken avboka eller ändra din bokning och ingen återbetalning kommer att göras. Det går inte att betala för bokningar för icke-återbetalningsbara rum genom att betala en handpenning. Full betalning krävs vid bokningen.

24. Checklista inför semestern

Vi kommer snart att introducera en checklista inför semestern, men detta gäller inte för din bokning.

AVSNITT B: BOKNINGAR AV MULTIPAKET

Den här delen gäller endast för multipaket (se punkt 2 för mer information) och bör läsas tillsammans med Avsnitt A i dessa bokningsvillkor.

25. Överlåtelse av en multipaketbokning

Om någon av dina medresenärer inte kan resa på sin multipaketresa kan han eller hon överlåta sin plats till en annan person, med förbehåll för följande villkor:

Om du inte kan hitta en ersättare kommer de angivna avbokningsavgifterna att tillämpas i enlighet med punkt 11. Ingen återbetalning kommer att betalas för passagerare som inte kan resa eller för andra oanvända tjänster.

26. Om du avbokar ett multipaket på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter

Om du har bokat ett multipaket och ”oundvikliga och extraordinära omständigheter” uppstår på ditt semestermål eller i dess omedelbara närhet, vilket betydligt påverkar utförandet av multipaketet eller transport till destinationen, har du rätt att före avresan avboka ett bekräftat multipaket utan att behöva betala någon avbokningsavgift. Under dessa omständigheter ger vi dig full återbetalning av vad du har betalat, men vi är inte skyldiga att betala någon ersättning till dig.

Observera att din avbokningsrätt under dessa omständigheter endast gäller när utrikesdepartementet avråder från resor till destinationen eller dess omedelbara närhet.

Vid tillämpningen av denna punkt avser ”oundvikliga och extraordinära omständigheter” krig, terroristhandlingar, betydande risker för människors hälsa som ett utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet eller naturkatastrofer som översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden som gör det omöjligt att kunna resa till destinationen på ett säkert sätt.

27. Om leverantören/näringsidkaren ändrar eller avbokar ett multipaket

Om du har bokat ett multipaket och leverantören/näringsidkaren gör en väsentlig förändring eller avbokar resetjänsterna som omfattas av multipaketet kommer bestämmelserna i denna punkt 27 att gälla.

Förändringar: Om leverantören/näringsidkaren gör en obetydlig förändring i resetjänsterna kommer vi att vidta rimliga ansträngningar att informera dig så snart som möjligt om det finns tid innan avresan, men vi kommer inte att ha någon ersättningsskyldighet gentemot dig. Exempel på obetydliga förändringar innefattar ändring av din utresa/returresa med mindre än 12 timmar, ändringar av flygplanstyp, byte av boende till ett annat av samma eller högre standard, byte av transportföretag eller mindre ändringar av tillgängliga tjänster på hotellet. Observera att transportföretag såsom flygbolag kan var föremål för förändringar.

Ibland kan leverantören/näringsidkaren behöva göra en betydande förändring av de bekräftade resetjänsterna. Exempel på ”betydande förändringar” innefattar följande, när det sker innan avresa:

Om leverantören/näringsidkaren måste göra betydande förändringar eller avbryta dina resetjänster kommer vi att underrätta dig så snart som möjligt. Om det finns tillräcklig tid före avresan kommer vi att erbjuda dig ett val mellan följande:

  1. (för betydande förändringar) acceptera de förändrade resetjänsterna eller
  2. en återbetalning av allt du har betalt eller
  3. acceptera ett erbjudande om alternativa resetjänster av jämförbar eller högre standard om tillgängligt (utan extra kostnad) eller
  4. acceptera ett erbjudande om alternativa resetjänster av en lägre standard, om tillgängligt, med återbetalning av prisskillnaden mellan de ursprungliga och de alternativa resetjänsterna.

Du måste meddela oss om ditt val inom 7 dagar efter vårt erbjudande. Om vi ​​inte hör av dig inom 7 dagar kommer vi att kontakta dig igen för att ta reda på dina önskemål. Om vi fortfarande inte hör av dig kommer vi att anta att du har valt att acceptera ändringen eller de alternativa resetjänsterna.

Försäkring ‒ om leverantören/näringsidkaren avbryter eller gör en betydande förändring och du accepterar en återbetalning kommer vi också att återbetala alla premier för din reseförsäkring om dessa har betalats till oss och du kan visa att det är omöjligt att överlåta eller återanvända din försäkring.

28. Vårt ansvar avseende multipaket
  1. När du har bokat ett multipaket och vi agerar som paketarrangör för detta, trots att vi även agerar som ombud för leverantören/näringsidkaren i fråga om de resetjänster du valt, och ditt avtal är med leverantören/näringsidkaren, kommer vi att ta ansvar för resetjänsterna som ingår i ditt multipaket som en ”arrangör” enligt 2018 års bestämmelser om paketresor och sammanlänkade researrangemang som beskrivs nedan. Som ”arrangör” är vi ansvariga för korrekt tillhandahållande av alla resetjänster som ingår i ditt multipaket, enligt vad som anges i din bekräftelse/faktura. Om vi eller leverantören/näringsidkaren utför eller arrangerar dessa resetjänster på ett försumligt sätt och inte avhjälper eller löser eventuella klagomål inom en rimlig tid, och om detta påverkar hur du kan njuta av semestern/multipaketet, kan du ha rätt till en lämplig prissänkning eller ersättning eller båda. Ersättningen beräknas med hänsyn till alla relevanta faktorer såsom, men inte begränsat till, att klagomålsförfarandet som beskrivs i dessa bokningsvillkor har följts och i vilken utsträckning den totala njutningen av semestern/ multipaketet har påverkats av vår, våra anställdas eller leverantörens/näringsidkarens försumlighet. Observera att det är ditt ansvar att visa att vi eller leverantören/näringsidkaren har varit försumliga om du vill göra anspråk mot oss.
  2. Vi kommer inte att vara ansvariga gentemot dig eller betala någon ersättning för personskada, sjukdom, död, förlust, skada, kostnader eller andra anspråk av något slag, om detta är till följd av:
    1. den berörda personens handling och/eller underlåtenhet eller
    2. tredje parts handling och/eller underlåtenhet, utan något samband med tillhandahållandet av tjänsterna som omfattas av multipaketet och som var oundvikligt och extraordinärt eller
    3. force majeure (enligt vad som anges i punkt 15)
  3. Den ersättning som vi kan vara skyldiga att betala till dig om vi befinns ansvariga enligt denna punkt begränsas till:
    1. Förlust av och/eller skada på bagage, personliga tillhörigheter eller pengar. Det maximala beloppet som vi är skyldiga att betala dig för dessa anspråk ska motsvara den totala självrisken per person som gäller för den försäkring som du tecknat för att täcka denna typ av förlust. Du måste ha tillräcklig försäkring på plats för att täcka eventuella förluster av detta slag.
    2. Anspråk som inte omfattas av (a) ovan och som inte innebär personlig skada, sjukdom eller dödsfall. Det maximala beloppet som vi är skyldiga att betala dig för dessa anspråk ska i sin helhet motsvara upp till tre gånger det pris som betalas av eller på uppdrag av den berörda personen. Detta maximala belopp kommer endast att betalas ut när allt har gått fel och du eller dina medresenärer inte har kunnat njuta alls av bokningen.
    3. Anspråk avseende internationella resor med flyg, båt och tåg, eller vistelse i hotell
      1. Omfattningen av vår ansvarsskyldighet kommer att i samtliga fall vara begränsad som om vi vore transportörer enligt respektive konventioner, vilket inkluderar Warszawa-/Montrealkonventionen (internationell luftfart), Atenkonventionen (sjöfart), Bern-/Cotifkonventionen (järnvägstrafik) och Pariskonventionen (tillhandahållande av boende). Om du kontaktar våra kontor kan du få en kopia av dessa konventioner. Du samtycker också till att transportörens eller transportföretagets egna ”transportvillkor” kommer att gälla för dig under resan. När vi arrangerar din transport förlitar vi oss på de villkor som gäller enligt dessa internationella konventioner och dessa ”transportvillkor”. Du samtycker till att alla de bestämmelser som anges i dessa ”transportvillkor” utgör en del av din bokning av ett multipaket hos oss, liksom hos transportföretaget och att dessa ”transportvillkor” ska genom hänvisning anses ingå i multipaketbokningen.
      2. I de fall då en transportör hålls ansvarig gentemot dig på grund av 2004 års förordning om nekad ombordstigning, ska allt ansvar som vi har gentemot dig i samband med din bokning av ett multipaket som uppstår till följd av samma omständigheter, vara begränsat till den ersättning som tillhandahålls i enlighet med förordningen, som om vi (endast för detta ändamål) var en transportör.
      3. När vi betalar en ersättning har vi rätt att dra av alla de medel som du har fått eller har rätt att få från transportleverantören eller hotellägaren för klagomålet eller anspråket i fråga.
  4. Det är ett villkor för vårt godtagande av ansvarsskyldighet enligt denna punkt att du anmäler alla anspråk till oss och till vår leverantör/näringsidkare i strikt överensstämmelse med klagomålsförfarandet som beskrivs i dessa villkor.
  5. När en betalning sker ska personen eller personerna som tar emot den (och deras föräldrar eller vårdnadshavare om de är under 18 år) också till oss eller vårt försäkringsbolag överlåta alla rättigheter som de har i samband med ersättningskrav mot en tredje part och måste ge oss och vårt försäkringsbolag all den hjälp som rimligen kan krävas.
  6. Observera att vi inte kan ta något ansvar för skador, förluster, kostnader eller andra utlägg av något slag som (a) vi inte kunde ha förutsett att du skulle drabbas av eller ådra dig på grundval av den information som du gav oss avseende din bokning innan vi accepterade den eller (b) som hänför sig till en affärsverksamhet.
  7. Vi kommer inte att ta ansvar för tjänster eller faciliteter som inte ingick i din bokningsbekräftelse eller som inte annonseras i vår broschyr/på vår webbplats. Detta kan t.ex. omfatta en utflykt du bokar under vistelsen eller en tjänst eller facilitet som ditt hotell eller någon annan leverantör går med på att tillhandahålla.
  8. När det på grund av ”oundvikliga och extraordinära omständigheter” är omöjligt att säkerställa din återresa till avreseplatsen på överenskommen tid enligt multipaketet, ska vi stå för kostnaden för din nödvändiga inkvartering (till en jämförbar standard om möjligt) under en period på högst tre nätter per person. Observera att denna gräns på tre nätter inte gäller för personer med nedsatt rörlighet, gravida kvinnor eller ensamkommande minderåriga, och inte heller för personer som behöver särskild medicinsk hjälp, förutsatt att vi har informerats om dessa speciella omständigheter minst 48 timmar innan ditt multipaket påbörjas. Vid tillämpningen av denna punkt avser ”oundvikliga och extraordinära omständigheter” krig, terroristhandlingar, betydande risker för människors hälsa som t.ex. utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet eller naturkatastrofer som översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden som gör det omöjligt att kunna resa tillbaka till avreseplatsen.
29. Insolvensskydd

Vi tillhandahåller skydd mot ekonomiska förluster genom resegarantin vi har ställt hos Kammarkollegiet. Du hittar mer information på Kammarkollegiets hemsida: https://www.kammarkollegiet.se/resegarantier/kolla-din-researrangor?query=eBeach

30. Snabb assistans för multipaketresenärer

Om du har bokat ett multipaket och du av någon anledning befinner dig i svårigheter under din semester kommer vi att erbjuda dig en sådan snabb assistans som är lämplig med hänsyn till omständigheterna. Framför allt kommer vi att förse dig med lämplig information om hälso- och sjukvård, lokala myndigheter och konsulärt bistånd samt med distanskommunikation och alternativa resetjänster. Om hjälpen du behöver inte är till följd av någon försumlighet som orsakats av oss, våra anställda eller underleverantörer kommer vi inte att ansvara för kostnaden av alternativa resetjänster eller liknande hjälp som du kan behöva. Leverantörer/näringsidkare, flygbolag eller andra transportleverantörer kan dock betala för eller tillhandahålla förfriskningar och/eller lämpligt boende och alla anspråk bör därför göras direkt till dem. I enlighet med de övriga bestämmelserna i dessa bokningsvillkor kommer vi inte att vara ansvariga för eventuella kostnader eller avgifter som du ådrar dig i ovanstående omständigheter, om du inte på förhand har fått vårt medgivande innan du arrangera dina egna resetjänster. Vi förbehåller oss också rätten att kunna ta ut en avgift för vår assistans i den händelse att problemen avsiktligt orsakades av dig eller någon av dina medresenärer, eller på grund av din eller din grupps vårdslöshet.