Aktuell information gällande coronaviruset


Senast uppdaterad 2020-03-30

Vi följer noga utvecklingen av Covid-19 (coronaviruset) och tar del av information och reserekommendationer från Utrikesdepartementet (UD). Här hittar du information om hur resor bokade med eBeach påverkas och svar på de vanligaste frågorna.

Om du har en resa inplanerad, rekommenderar vi att du läser UDs information om coronaviruset och håller dig uppdaterad med UDs reseinformation.

Våra resor ställs in från och med 14 mars till 14 april

Svenska UD gick den 14 mars ut med en avrådan från alla icke nödvändiga resor till hela världen, fram till den 14 april. Vi avbokar därför alla resor med avresa fram t.o.m. den 14 april. Du ska därför inte åka till flygplatsen.

Om du inte redan har fått full återbetalning för din inställda resa ber vi dig ha tålamod. Anledningen till att processen drar ut på tiden är dels att det är en hög volym inställda resor som ska hanteras och dels att vi är beroende av återbetalningar från leverantörer, såsom flygbolag.

Vad händer om UD förlänger sin avrådan från att resa?

I nuläget gäller UDs avrådan från icke nödvändiga resor fram till och med den 14 april. Om UD förlänger sin avrådan kommer vi att ställa in resor även under den förlängda perioden. Vi kommer att kontakta dig om avrådan förlängs så att det påverkar din resa.

När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen. Det innebär att du har rätt till full återbetalning eller ombokning om en avrådan utfärdas så att din resa påverkas. Om du har bokat endast hotell eller endast flyg beror dina rättigheter på flygbolaget eller hotellåterförsäljaren, och vi kommer att kontakta dig för att diskutera dessa.

Jag har en bokad resa med avresedatum efter den 14 april - vad gäller?

I nuläget avgår våra resor som planerat från och med den 15 april. Det innebär att vanliga av- och ombokningsvillkor gäller.

Om UD ändrar sina reserekommendationer så att det påverkar din resa, eller om din resa på annat sätt påverkas av den rådande situationen, kommer vi att kontakta dig. När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av både paketreselagen och resegarantin. Det innebär bland annat att du har rätt till full återbetalning eller ombokning om UD utfärdar en avrådan så att din resa påverkas. Du är även skyddad mot ekonomiska förluster om en resa blir inställd eller avbruten om vi, eller någon av våra leverantörer, skulle drabbas av insolvens.

Vilka villkor gäller för av-och ombokning?

Om det inte finns en avrådan som påverkar din resa, så gäller våra vanliga av- och ombokningsregler. Normalt sett är flyg och transfer inte återbetalbara, medan du kan få återbetalning för ditt hotell förutsatt att det är minst 14 dagar kvar till avresa och att du inte har bokat ett hotell som inte kan avbokas. För att göra en förfrågan om att avboka din resa går du in på 'Mina sidor' eller mejlar till [email protected]

Jag behöver komma i kontakt med er angående min resa

Om du har en resa bokad och behöver kontakta oss med anledning av coronaviruset går det bra att skicka ett meddelande via Mina sidor, ringa till oss på 08-503 364 18 eller skicka ett mejl till [email protected] Vi ber dig ha tålamod då vi just nu får väldigt många mejl och samtal.

Vad händer om jag har eller får viruset och inte kan resa?

Om du blir sjuk och inte kan resa rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se om du kan få ersättning. Om inte UD avråder från resor till ditt resmål, gäller våra vanliga av- och ombokningsvillkor om du vill avboka eller ändra din resa.

Jag vill boka en resa - kan jag avboka om jag ändrar mig?

Du kan självklart fortfarande boka din solsemester med oss, med avresa från den 1 maj eller senare. Alla våra paketresor är skyddade av både paketreselagen och resegarantin, så du kan känna dig trygg när du bokar din resa.

Utrikesdepartementet (UD) avråder i nuläget från resor fram till den 14 april, därefter avgår våra bokade resor som planerat. Därmed gäller våra vanliga av- och ombokningsvillkor. Skulle situationen ändras och UD avråder från resor till ditt bokade resmål så kommer vi att kontakta dig.

Reseinformation - Turkiet

Turkiska myndigheter har beslutat att stänga landets gränser fram till den 17 april på grund av COVID-19. Vi kommer därför att avboka resor till Turkiet fram till den 17 april. Vi kommer att kontakta berörda resenärer så fort som möjligt. Vi ber att du har tålamod då vi kontaktar kunder i turordning.

Om du ska resa efter den 17 april avgår din resa som planerat och vanliga av- och ombokningsregler gäller.

Reseinformation - Cypern

Cypriotiska myndigheter har beslutat om att bla. hotell ska stängas fram till den 30 april på grund av COVID-19. Därför avbokar vi i nuläget alla resor till Cypern som avgår upp till den 14 april. Vi kommer att kontakta berörda resenärer så fort som möjligt. Om du ska resa till Cypern mellan den 15 april och 30 april ber vi om ditt tålamod, vi kontaktar dig så fort vi har mer information om vad som gäller.

Om du ska resa efter den 30 april avgår din resa som planerat och vanliga av- och ombokningsregler gäller.