Aktuell information gällande coronaviruset


Senast uppdaterad 2020-11-24

Vi följer noga utvecklingen av Covid-19 (coronaviruset) och tar del av information och reserekommendationer från Utrikesdepartementet (UD). Här hittar du uppdateringar om våra resor och svar på de vanligaste frågorna.

Om du har en resa inplanerad rekommenderar vi att du håller dig uppdaterad med UDs reseinformation. Du hittar även bra information om vad som gäller för resor till respektive land på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU.

Information om reseavrådan

Svenska UD har tidigare hävt avrådan från icke nödvändiga resor till flera länder inom EU, EES och Schengenområdet. Reseavrådan har hävts för bland annat Bulgarien, Cypern, Frankrike, Grekland, Italien, Kroatien, Malta, Portugal och Spanien. Hos UD kan du se listan på alla länder.

Har du en resa bokad med oss till något av ovanstående länder kan du räkna med att din resa går som planerat. Skulle din resa påverkas av situationen på annat sätt kommer vi att kontakta dig.

För länder utanför EU, EES och Schengenområdet samt Storbritannien, gäller avrådan från resor fram till den 31 januari 2021. Om du har en bokad resa till ett land som UD avråder från kommer vi att kontakta dig.

Information för dig som ska resa till Kanarieöarna

Som en extra säkerhetsåtgärd har myndigheterna på Kanarieöarna beslutat om att införa krav på att du som reser till Kanarieöarna måste kunna uppvisa ett negativt covid 19-test vid inresa. Kravet gäller från och med den 14 november. Vi kommer att kontakta alla berörda resenärer med mer information samt av-och ombokningsalternativ.

Testresultatet får vara högst 72 timmar gammalt, måste kunna visas upp på engelska och ska innehålla nummer på den resehandling (pass) som kommer att användas vid resan. Resultatet ska visas upp på flygplatsen före avresa samt vid ankomst till Kanarieöarna. Om du inte kan visa upp ett giltigt negativt covid 19-test kommer du att nekas inträde till Kanarieöarna. Barn under 6 år behöver inte testas. Enligt informationen vi har fått godtas både PCR-test och antigen-test.

Information om inreseformulär och hälsodeklarationer

Vissa länder har infört krav på att resenärer fyller i inreseformulär eller hälsodeklarationer innan avresa. För dig som har en resa inbokad är det viktigt att hålla dig uppdaterad med vad som gäller för ditt resmål. Läs mer här.

Information om återbetalningar för avbokade resor

När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen och du har rätt till full återbetalning om vi avbokar din resa. Vi gör vårt bästa för att återbetalningar ska ske så snabbt som möjligt, men under rådande omständigheter kan det ta betydligt längre tid än vanligt. Det är en hög volym inställda resor som ska hanteras och i de flesta fall är vi beroende av återbetalning från flygbolaget, vilket gör att återbetalningar kan dra ut på tiden.

För paketresor återbetalar vi kostnaden för hotell och transfer inom 2-4 veckor. Kostnaden för flyget återbetalas när vi har mottagit återbetalningen från flygbolaget. Vi är i ständig kontakt med flygbolagen för att skynda på processen och gör allt vi kan för att du ska få återbetalningen så snart som möjligt.

Vanliga frågor

Vi förstår att många har frågor om sin resa och har därför besvarat de vanligaste frågorna här nedan.

Återbetalningar

Hur och när kommer min resa att återbetalas?

När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen och du har rätt till full återbetalning om vi avbokar din resa. Vi gör vårt bästa för att återbetalningar ska ske så snabbt som möjligt, men under rådande omständigheter kan det ta betydligt längre tid än vanligt.

Vi återbetalar kostnaden för hotell och transfer inom 2-4 veckor. Du behöver inte kontakta oss, återbetalningen sätts upp automatiskt mot din bokning och du får ett mejl när återbetalningen är på väg. Återbetalningen kommer antingen tillbaka till det kort du betalade resan med eller genom Klarna, om du betalade din resa med Klarna.

Kostnaden för flyget återbetalas när vi har mottagit återbetalningen från flygbolaget. Eftersom hela reseindustrin har drabbats hårt av pandemin med miljoner av inställda resor att hantera, tar återbetalningar dessvärre mycket längre tid än de borde. Vi är i ständig kontakt med flygbolagen för att skynda på processen och gör allt vi kan för att du ska få återbetalningen så snart som möjligt.

Detta betyder att du som har bokat en paketresa kommer att få återbetalningen i två omgångar. Återbetalningen för hotell och transfer kommer inom 2-4 veckor, och därefter kommer återbetalningen för flyget när vi mottagit återbetalningen från flygbolaget.

Varför tar återbetalningen så lång tid?

Först och främst, om vi avbokar din resa har du rätt till full återbetalning och du kommer få dina pengar tillbaka. Anledningen till att återbetalningarna tar betydligt längre tid än vanligt är den extrema situationen vi befinner oss i och den höga volym inställda resor som ska hanteras av oss och våra leverantörer.

Vi återbetalar kostanden för hotell och transfer inom 2-4 veckor. Kostnaden för flyget återbetalas när vi har mottagit återbetalningen från flygbolaget, vilket i nuläget kan ta flera månader. eBeach betalar den totala kostanden för ditt flyg till flygbolaget när du bokar din resa med oss, även om du har valt delbetalning. Enligt paketreselagen är eBeach och andra resebolag skyldiga att återbetala avbokade resor inom 14 dagar, men detta förutsätter att flygbolaget först återbetalar den inställda flygresan till oss inom 7 dagar i enlighet med kraven på flygbolag utsatta i EU-förordningen EU261. Flygbolagen har inte kunnat följa denna lag under de senaste fem månaderna på grund av den extrema situationen som lett till miljontals inställda flygresor.

Resebolag har helt enkelt inte möjlighet att återbetala sina kunder utan att först få återbetalningar från flygbolagen. Vi beklagar verkligen den frustration och det besvär detta kan medföra, men vill försäkra dig om att vi är i ständig kontakt med flygbolagen för att skynda på processen och gör allt vi kan för att du ska få återbetalningen så snart som möjligt. Så fort vi mottagit återbetalningen för din inställda flygresa från ditt flygbolag, skickar vi vidare återbetalningen direkt till dig.

Avbokningar & bokningsändringar

Kan jag avboka min resa om jag inte vill resa?

Vi har förståelse för att det av olika anledningar kan finnas oro över att resa i år, men dessvärre har vi inte möjlighet att erbjuda fri avbokning. Om din resa fortfarande går som planerat och om det inte finns en reseavrådan som påverkar din resa, gäller våra vanliga av- och ombokningsregler.

Enligt våra avbokningsregler är flyg och transfer normalt sett inte återbetalbara, medan du kan få återbetalning för ditt hotell förutsatt att det är minst 14 dagar kvar till avresa och att du inte har bokat ett hotell som inte kan avbokas. För att göra en förfrågan om att avboka din resa går du in på "Mina sidor" eller mejlar till [email protected] så återkommer vi med exakta belopp för din resa och därefter kan du ta ställning till om du vill gå vidare med avbokningen.

Kan jag ändra datum för min resa?

Ja, men dessvärre har vi inte möjlighet att erbjuda fri ombokning vilket betyder att våra vanliga ombokningsregler gäller. Enligt våra vanliga ombokningsregler kan du boka om din hotellvistelse, förutsatt att det är minst 14 dagar kvar till avresa och att du inte har bokat ett hotell som inte kan avbokas. Ytterligare kostnad kan tillkomma om hotellet är dyrare för de nya datumen. Flyg är i de flesta fall inte ombokningsbara och därför tillkommer en kostnad för att boka helt nya flygbiljetter. Detta beror på att vi redan har betalat din totala flygkostnad till flygbolaget och de flesta flygbolag erbjuder varken ombokning eller återbetalning.

Om du vill ändra datum för din resa kommer vi självklart att hjälpa dig på bästa sätt. Kontakta oss via "Mina sidor" eller skicka ett mejl till [email protected] så återkommer vi med ett kostnadsförslag för de nya datumen.

Vad händer om flygbolaget ställer in mitt flyg?

Vissa flygbolag kan komma att välja att ställa in flygavgångar på grund av den rådande situationen, även om UD inte avråder från resor till destinationen. Om ditt flyg blir inställt kommer vi att kontakta dig. Du har rätt till full återbetalning, och om du har bokat en paketresa får du även full återbetalning för hotell och eventuell transport i enlighet med paketreselagen.

Om flygbolaget du ska resa med skulle gå i konkurs är du också ekonomiskt skyddad, genom vår resegaranti hos Kammarkollegiet. Detta skydd gäller endast om du har bokat en paketresa.

Jag vill boka en resa - kan jag avboka om jag ändrar mig?

Du kan boka din solsemester med eBeach precis som vanligt. Alla våra paketresor är skyddade av både paketreselagen och resegarantin, så att du kan känna dig trygg när du bokar din resa.

Dessvärre erbjuder vi inte fri avbokning vilket betyder att vanliga av- och ombokningsvillkor gäller om du skulle vilja avboka eller ändra din resa. Skulle din resa däremot bli inställd på grund av den rådande situationen, eller av någon annan anledning, har du rätt till full ersättning.

Inför resan

Vad händer om mitt hotell är stängt när jag ska resa?

Det är vårt ansvar att se till att du får den solsemester du har bokat och att du kan njuta av din hotellvistelse. Om ditt hotell skulle vara stängt eller behöva stänga tillfälligt, oavsett orsak, så kommer vi att erbjuda dig boende på ett alternativt hotell med samma standard eller högre standard. Om detta inträffar kommer vi att kontakta dig för att diskutera ett alternativt boende som passar dig och ditt resesällskap.

Kommer alla faciliteter att vara öppna på mitt hotell?

Hotellen gör allt de kan för att du ska kunna njuta av din semester till fullo, samtidigt som de måste följa lokala bestämmelser för att skydda gästernas och personalens hälsa. Det kan därför ske förändringar i hotellets utbud och service, och vissa faciliteter kan vara begränsade eller stängda. Om du vill veta specifikt hur faciliteterna på ditt hotell påverkas så går det bra att kontakta oss så för vi vidare dina frågor till hotellet.

Om hotellets faciliteter eller utbud påverkas avsevärt, så kommer vi att kontakta dig med alternativ.

Vad behöver jag tänka på inför flygresan?

Nya rutiner har införts på flygplatser och flygplan för att öka säkerheten för resenärer. Därför finns det några saker du behöver tänka på innan du reser.

Ta med munskydd

De flesta flygplatser och flygbolag har krav på munskydd, och det är inte säkert att det går att köpa på plats. Munskyddet ska bäras när du vistas på flygplatsen och ombord på flygplanet, och får endast tas av för att äta eller dricka. Du måste bära ett ordentligt munskydd som täcker mun och näsa. Hemsydda ansiktsmasker, sjalar eller liknande tillåts inte.

Spara ditt boardingkort i mobilen

Vissa flygplatser tillåter inte längre utskrivna boardingkort utan ber dig uppvisa ditt boardingkort på en mobil eller surfplatta.

Kom i god tid till flygplatsen

Incheckning, säkerhetskontroll och boarding kan ta längre tid än vanligt eftersom flygplatser tillämpar social distansering.

Butiker, restauranger och mat ombord på flyget

På många flygplatser håller vissa butiker och restauranger stängt, och du kan inte räkna med att kunna köpa mat på flygplatsen. För att undvika nära kontakt, har många flygbolag även valt att tills vidare ta bort serveringen av mat och dryck ombord på flygplanet.

Vilka nya hälso- och säkerhetsåtgärder har introducerats på flygplatser och flygplan?

Nya hälso- och säkerhetsåtgärder har införts, såsom stationer med handsprit på flygplatsen och krav på att bära munskydd både på flygplatsen och ombord på flygplanet. Flygbolagen gör allt de kan för att undvika köbildning och boarding sker ofta i mindre grupper. Vissa flygplatser har infört temperaturkontroller och du kan få svara på frågor om din hälsa.

Alla flygplan desinfekteras och städas extra noggrant mellan flygningar. Det kan vara bra att känna till att de flesta flygbolag har alla flygstolar till försäljning, och håller alltså inte stolar tomma för social distansering.

Vilka förändringar och åtgärder kan jag förvänta mig på hotellet?

Myndigheter i olika länder har jobbat hårt med att införa förebyggande åtgärder kring hälsa, hygien och social distansering, och har därmed satt krav på att hotellen följer dessa regler för att kunna öppna. Dessa åtgärder har införts för att minska spridningen av covid-19 och för att du och andra gäster ska kunna känna er trygga på resmålet.

Du kommer att kunna njuta av din hotellvistelse och solsemester som vanligt, men det kan ske förändringar i hotellets faciliteter och service på grund av de lokala bestämmelserna. Dessa förändringar kan exempelvis vara periodvis stängda faciliteter, färre antal deltagare i aktiviteter och bordsservering istället för buffé.

Jag har boka transfer på semesterorten - vilka åtgärder har introducerats på busstransfer och taxi?

De lokala transferbolagen vi samarbetar med gör sitt yttersta för att du ska känna dig trygg, och har infört åtgärder med fokus på hälsa och hygien. Bussar och taxis städas regelbundet, och dörrhandtag, fönsterknappar och bilbälten desinfekteras mellan varje tur. Chauffören ska tillämpa social distans, och både passagerare och förare måste bära munskydd under transferresan.

Finns det några lokala restriktioner eller riktlinjer på resmålet?

Ja, de flesta länder har infört egna förebyggande åtgärder. Det kan exempelvis vara krav på social distansering och munskydd vid sevärdheter, i butiker och på allmänna platser. Det är viktigt att du som resenär håller dig uppdaterad om vad som gäller på ditt resmål. Du kan hitta bra information på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU och på Sweden Abroad.

Tänk på att alltid ha med dig munskydd när du vistas utanför hotellområdet. De flesta länder har krav på munskydd när du åker taxi eller kollektivtrafik, och i vissa länder kan du även behöva bära munskydd i butiker, vid sevärdheter eller på utflykter.

Övrigt

Jag behöver komma i kontakt med er angående min resa

Vi hjälper dig gärna med frågor och funderingar kring din resa. För att komma i kontakt med oss kan du skicka ett meddelande via Mina sidor, ringa till oss på 08-503 364 18 eller skicka ett mejl till [email protected]

Vad händer om jag får viruset och inte kan resa?

Om du blir sjuk och inte kan resa rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se om du kan få ersättning. Om din resa fortfarande går som planerat och om det inte finns en reseavrådan som påverkar din resa, gäller våra vanliga av- och ombokningsregler.


Inreseformulär och hälsodeklarationer

Vissa länder har infört krav på att du fyller i inreseformulär och hälsodeklarationer innan avresa. Syftet med formulären är att underlätta för myndigheter att spåra och minska smittspridningen av covid-19. Olika regler gäller för olika länder och nya krav kan införas på kort varsel. Det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad med vad som gäller för ditt resmål.

Tänk på att du själv är ansvarig för att ta reda på om du och ditt resesällskap behöver fylla i inreseformulär, att eventuella formulär fylls i korrekt och att du tar med dig eventuella hälsodeklarationer och dokument till flygplatsen. Du kan hitta aktuell information för respektive land på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU och på UDs hemsida. Vi kommer självklart att göra vårt bästa för att kontakta och informera våra kunder om de krav som införts för inresa till respektive resmål, men det är ditt ansvar att känna till och följa de krav som gäller.

Kanarieöarna

Som en extra säkerhetsåtgärd har myndigheterna på Kanarieöarna beslutat om att införa krav på att du som reser till Kanarieöarna måste kunna uppvisa ett negativt covid 19-test vid inresa. Kravet gäller från och med den 14 november.

Testresultatet får vara högst 72 timmar gammalt, måste kunna visas upp på engelska och ska innehålla nummer på den resehandling (pass) som kommer att användas vid resan. Resultatet ska visas upp på flygplatsen före avresa samt vid ankomst till Kanarieöarna. Om du inte kan visa upp ett giltigt negativt covid 19-test kommer du att nekas inträde till Kanarieöarna. Barn under 6 år behöver inte testas. Enligt informationen vi har fått godtas både PCR-test och antigen-test.

Spanien

Resenärer som ska resa till Spanien måste från och med den 1 juli 2020 fylla i ett hälsoformulär innan avresa. Efter att formuläret fyllts i får du en QR-kod som måste uppvisas vid ankomst till Spanien. Om du inte har fyllt i formuläret och inte har en QR-kod kommer du nekas inresa i Spanien. Formuläret måste fyllas i för alla resenärer i resesällskapet, även barn. Formuläret kan fyllas i tidigast 48 timmar innan avresa, men måste fyllas i innan du reser iväg. Du hittar formuläret hos Spain Travel Health. Alternativt kan du ladda ner och använda deras kostnadsfria app SPTH app.

Spaniens hälsoministerium har beslutat om att införa krav på att du som reser till Spanien från ett högriskland måste kunna uppvisa ett negativt covid 19-test vid inresa. I nuläget inkluderar detta Sverige. Kravet gäller från och med den 23 november. Testresultatet får vara högst 72 timmar gammalt och måste kunna visas upp på engelska eller spanska.

Grekland

Resenärer som ska resa till Grekland måste från och med den 1 juli 2020 fylla i ett inreseformulär som kallas Passenger Locator Form (PLF) senast 24 timmar innan avresa. Efter att formuläret fyllts i får du en bekräftelse via mejl. På dagen för den planerade inresan i Grekland (vid midnatt) får du en QR-kod som måste uppvisas vid ankomst till Grekland. Om du inte har fyllt i formuläret och inte har en QR-kod kommer du nekas inresa i Grekland. Klicka här för att komma till formuläret.

Dubai

Resenärer som ska resa till Dubai i Förenade Arabemiraten måste uppvisa ett negativt PCR-test (test för pågående covid-19 infektion) vid inresa. Testet får inte vara äldre än 96 timmar. UD avråder för närvarande från icke nödvändiga resor till Dubai, men vissa flyg har återupptagits ändå. Läs mer på Sweden Abroad.

Kroatien

Resenärer som ska resa till Kroatien måste från och med den 1 juli 2020 fylla i ett inreseformulär senast 24 timmar innan avresa. Om du inte har fyllt i formuläret kommer du nekas inresa i Kroatien.

Formuläret måste fyllas i för alla resenärer i resesällskapet, även barn. Efter att formuläret fyllts i får du ett så kallat ”Announcement Certificate” som ska uppvisas vid inresa i Kroatien. Klicka här för att komma till formuläret.

Övriga länder

Har du en resa inbokat till något annat land är det viktigt att du själv tar reda på vad som gäller för ditt resmål. Vi hänvisar till UDs hemsida och vill påminna om att du själv är ansvarig för att ta reda på vilka eventuella inreseformulär och hälsodeklarationer som krävs.