Aktuell information gällande coronaviruset


Senast uppdaterad 2020-07-16

Vi följer noga utvecklingen av Covid-19 (coronaviruset) och tar del av information och reserekommendationer från Utrikesdepartementet (UD). Här hittar du information om hur resor bokade med eBeach påverkas och svar på de vanligaste frågorna.

Om du har en resa inplanerad, rekommenderar vi att du läser UDs information om coronaviruset och håller dig uppdaterad med UDs reseinformation.

UD häver avrådan från resor för ett antal länder inom EU, EES och Schengen från och med den 30 juni

Svenska UD gick den 17 juni ut med att häva avrådan från alla icke nödvändiga resor för vissa länder inom EU, EES och Schengen från och med den 30 juni. Avrådan hävs för resor till följande länder: Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal och Spanien.

Har du en resa bokad med oss till Frankrike, Grekland, Italien, Kroatien, Portugal eller Spanien och din resa blir påverkad så kontaktar vi dig. Hör du inget från oss kommer din resa att gå som planerat. Skulle flyget gå som planerat men hotellet fortfarande har stängt, så kommer vi att kolla på andra möjliga alternativ. Om du hellre vill flytta fram resan till ett senare datum kan du kontakta oss genom att skicka ett meddelande via Mina sidor, ringa till oss på 08-503 364 18 eller skicka ett mejl till [email protected] så ska vi självklart kolla på detta.

För övriga länder inom EU, EES och Schengen förlängs reseavrådan fram till den 29 juli. Dessa länder är; Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Irland, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Malta, Nederländerna, Norge, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Tjeckien och Österrike.

UD förlänger avrådan från resor för länder utanför EU, EES och Schengen till 31 augusti

Svenska UD gick den 17 juni ut med en förlängning på avrådan från alla icke nödvändiga resor utanför EU, EES och Schengen fram till den 31 augusti. Vi kontaktar därför alla kunder med en påverkad resa, i ordning efter avresedatum. Vi ber dig ha tålamod, det är en hög volym inställda resor som ska hanteras och i de flesta fall är vi beroende av återbetalning från flygbolaget, vilket gör att processen med avbokningar och återbetalningar drar ut på tiden.

I nuläget har vi avbokat de flesta resor i juni och vi fortsätter nu med att behandla kvarstående bokningar som har blivit påverkade med utresa fram till och med den 31 augusti. När vi avbokar en paketresa sätter vi upp en återbetalning för hotell och eventuell transfer, men det kan ta några veckor innan återbetalningen når dig eftersom vi just nu hanterar stora volymer av återbetalningar. Kostnaden för flyget återbetalas så fort vi har mottagit återbetalningen från flygbolaget.

När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen. Vi vill försäkra dig om att vi jobbar så snabbt vi kan med alla berörda bokningar, men ber om förståelse för att det tar längre tid än vanligt i dessa extraordinära omständigheter.

Inför flygresan

På grund av de nya hälso- och säkerhetsåtgärder som finns på flygplatsen, så accepteras inte längre utskrivna boardingkort. Se istället till så att du kan visa upp ditt boardingkort för hela ditt sällskap på en smart enhet.

Måste jag ha ansiktsmask på mig på flygplatsen?

Ja, du kommer att behöva ha ansiktsmask på dig när du vistas på flygplatsen och uppmuntras också att göra det på flyget.


Måste jag ha ansiktsmask på mig när jag är på semester?

De flesta destinationer kräver användning av ansiktsmasker på kollektivtrafik.

Vad händer om UD förlänger sin avrådan från att resa?

I nuläget gäller följande rekommendationer från UD:

Avrådan hävs från icke nödvändiga resor för följande länder inom EU, EES och Schengen från och med den 30 juni: Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien.

För övriga länder inom EU, EES och Schengen kvarstår avrådan från alla icke nödvändiga resor fram till den 15 juli. För alla icke nödvändiga resor utanför EU, EES och Schengen har avrådan förlängts fram till den 31 augusti.

Om UD förlänger eller ändrar sin avrådan kommer vi att utgå från deras senaste rekommendationer. Vi kommer att kontakta dig om UDs avrådan påverkar din resa.

När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen. Det innebär att du har rätt till full återbetalning eller ombokning om en avrådan utfärdas så att din resa påverkas. Om du har bokat endast hotell eller endast flyg beror dina rättigheter på flygbolaget eller hotellåterförsäljaren, och vi kommer att kontakta dig för att diskutera dessa.

Vad händer om flygbolaget ställer in mitt flyg?

Vissa flygbolag kan komma att välja att ställa in flygavgångar på grund av den rådande situationen, även om den planerade utresan är efter perioden som UD i nuläget avråder från resor under. Om ditt flyg blir inställt kommer vi att kontakta dig. Du har rätt till full återbetalning, och om du har bokat en paketresa får du även full återbetalning för hotell och eventuell transport i enlighet med paketreselagen.

Om flygbolaget du ska resa med skulle gå i konkurs är du också ekonomiskt skyddad, genom vår resegaranti hos Kammarkollegiet. Detta skydd gäller endast om du har bokat en paketresa.

Jag har en bokad resa med avresedatum i juli - vad gäller?

I nuläget avgår våra resor till Frankrike, Grekland, Italien, Kroatien, Portugal och Spanien som planerat från och med den 30 juni. Det innebär att vanliga av- och ombokningsvillkor gäller. För övriga länder inom EU, EES och Schengen kvarstår reseavrådan fram till den 15 juli. För alla icke nödvändiga resor utanför EU, EES och Schengen har avrådan förlängts fram till den 31 augusti.

Om UD ändrar sina reserekommendationer så att det påverkar din resa, eller om din resa på annat sätt påverkas av den rådande situationen, kommer vi att kontakta dig. När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av både paketreselagen och resegarantin. Det innebär bland annat att du har rätt till full återbetalning eller ombokning om UD utfärdar en avrådan och ditt flyg blir inställt. Du är även skyddad mot ekonomiska förluster om en resa blir inställd eller avbruten om vi, eller någon av våra leverantörer, skulle drabbas av insolvens.

Vilka villkor gäller för av-och ombokning?

Om det inte finns en avrådan som påverkar din resa, så gäller våra vanliga av- och ombokningsregler. Normalt sätt är flyg och transfer inte återbetalbara, medan du kan få återbetalning för ditt hotell förutsatt att det är minst 14 dagar kvar till avresa och att du inte har bokat ett hotell som inte kan avbokas. För att göra en förfrågan om att avboka din resa går du in på 'Mina sidor' eller mejlar till [email protected].

Jag behöver komma i kontakt med er angående min resa

Om du har en resa bokad och behöver kontakta oss med anledning av coronaviruset går det bra att skicka ett meddelande via Mina sidor, ringa till oss på 08-503 364 18 eller skicka ett mejl till [email protected] Vi ber dig ha tålamod då vi just nu får väldigt många mejl och samtal.

Vad händer om jag får viruset och inte kan resa?

Om du blir sjuk och inte kan resa rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se om du kan få ersättning. Om inte UD avråder från resor till ditt resmål, gäller våra vanliga av- och ombokningsvillkor om du vill avboka eller ändra din resa.

Jag vill boka en resa - kan jag avboka om jag ändrar mig?

Du kan självklart fortfarande boka din solsemester med oss. I dagsläget kan du boka en resa med avresa från den 16 juli eller senare. Alla våra paketresor är skyddade av både paketreselagen och resegarantin, så du kan känna dig trygg när du bokar din resa.

Utrikesdepartementet (UD) avråder i nuläget från resor inom EU, EES och Schengen fram till den 15 juli (med undantag för Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien där avrådan hävs från och med den 30 juni), samt från resor utanför EU, EES och Schengen fram till den 31 augusti. Därefter avgår våra bokade resor som planerat. Därmed gäller våra vanliga av- och ombokningsvillkor. Skulle situationen ändras och UD avråder från resor till ditt bokade resmål så kommer vi att kontakta dig.