Aktuell information gällande coronaviruset


Senast uppdaterad 2021-08-31

Vi som företag längtar efter att kunna återförena våra kunder med sol, bad och svalkande drinkar men har för tillfället valt att ta bort alla resor från vår hemsida till och med 31 augusti. Detta är ett tillfälligt beslut som kontinuerligt kommer att diskuteras. Så fort vi känner att allt verkligen är säkrare för våra kunder – på flygplatsen, hotellet och naturligtvis på stranden, så kommer vi att börja erbjuda sommarresor igen.

Allt ifrån testning innan avresa, karantänperioder och lokala restriktioner gör att saker för närvarande är lite för osäkra. Vi vill ha mer information om hur det är att åka på semester i dagsläget, samt hur sannolikt det är att din semester går som planerat innan vi tar några nya bokningar.

Om du redan har en bokning med oss rekommenderar vi att du håller dig uppdaterad med UDs reseinformation. Du hittar även bra information om vad som gäller för resor till respektive land på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU.

Vi följer noga utvecklingen av Covid-19 och tar del av information och reserekommendationer från Utrikesdepartementet (UD). Här nedan hittar du uppdateringar om våra resor och svar på de vanligaste frågorna.

Information om reseavrådan

Svenska UD har tidigare hävt avrådan från icke nödvändiga resor till flera länder inom EU, EES och Schengenområdet. Avrådan har hävts för bl.a. Bulgarien, Cypern, Frankrike, Grekland, Italien, Kroatien, Malta, Portugal och Spanien. Hos UD kan du se listan på alla länder.

Har du en resa bokad med oss till något av ovanstående länder, så kan du räkna med att din resa går som planerat. Skulle din resa påverkas av situationen på annat sätt, så kommer vi att kontakta dig.

26 augusti 2021 förlängdes avrådan från icke-nödvändiga resor till alla länder utanför EU/EES/Schengenområdet (med undantag för för vissa länder. Hela listan finns på https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/) till och med den 15 oktober 2021.

Om du har en bokad resa till ett land som UD avråder från kommer vi att kontakta dig. Hos UD kan du läsa mer om de länder som för tillfället har beslut om avrådan.

Information om resande till och från Köpenhamns flygplats i Danmark

Om du är bosatt i en av gränsregionerna till Danmark – södra Sverige (Blekinge och Skåne län) samt västra Sverige (Halland och Västra Götaland), så har du fortfarande möjlighet att resa till och från Kastrup i Danmark trots de nya inresereglerna, förutsatt att du har följande;

  • Bevis på bosatt adress i Sverige
  • Giltig flygbiljett
  • Bevis på att du är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar tillbaka eller ett negativt PCR-test/antigentest som inte får vara äldre än 48 timmar
  • Du måste också tänka på att ha med dig eventuella formulär som krävs för destinationen du ska resa till. Läs mer här.

    För landning på Kastrup vid hemkomst efter semestern behöver du visa upp ett negativt covid 19-test samt en giltig flygbiljett innan du fortsätter till Sverige. Det är inte längre krav på test innan ombordstigning vid hemresa till Danmark för personer som bor i Blekinges län, Skånes län, Hallands län och Västra Götalands län. Bor man i ett annat län och inte är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar före behöver man ta ett Covid 19-test vid ankomst till Kastrup. Ett testcenter finns utanför terminalen. Testet är kostnadsfritt och väntetid kan förekomma.

    Information om Covid 19-test, inreseformulär och hälsodeklarationer

    Är du fullvaccinerad behöver du inte göra något Covid 19-test när du reser inom EU. Det räcker att du fyller i ett inreseformulär och tar med dig ditt covidbevis. Observera att vissa länder kan ha sina egna krav för inresa och det är därför viktigt att du läser på vad som gäller för landet du reser till.

    Om du inte är fullvaccinerad, så har vi samlat information nedan för respektive land så att du enkelt kan hitta vilka regler som gäller för din resa.

    De flesta länder kräver i dagsläget ett negativt Covid 19-test som måste tas före inresa i landet. Många länder kräver också att resenärer fyller i ett inreseformulär eller hälsodeklaration innan avresa. För dig som har en resa inbokad är det viktigt att hålla dig uppdaterad med vad som gäller för ditt resmål, då nya krav och regler kan komma att införas med kort varsel. Läs mer här.

    Information om återbetalningar för avbokade resor

    När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen och du har rätt till full återbetalning om vi avbokar din resa. Vi gör vårt bästa för att återbetalningar ska ske så snabbt som möjligt, oftast inom 14 arbetsdagar, men under rådande omständigheter kan det ta betydligt längre tid än vanligt.

    Vanliga frågor

    Vi förstår att många har frågor om sin resa och har därför besvarat de vanligaste frågorna här nedan.

    Återbetalningar

    Hur och när kommer min resa att återbetalas?

    När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen och du har rätt till full återbetalning om vi avbokar din resa. Vi gör vårt bästa för att återbetalningar ska ske så snabbt som möjligt, oftast inom 14 arbetsdagar, men under rådande omständigheter kan det ta betydligt längre tid än vanligt.

    Du behöver inte kontakta oss, återbetalningen sätts upp automatiskt mot din bokning och du får ett mejl när återbetalningen är på väg. Återbetalningen kommer antingen tillbaka till det kort du betalade resan med eller genom Klarna, om du betalade din resa med Klarna.

    Avbokningar & bokningsändringar

    Kan jag avboka min resa om jag inte vill resa?

    Vi har förståelse för att det av olika anledningar kan finnas oro över att resa i år, men dessvärre har vi inte möjlighet att erbjuda fri avbokning. Om din resa fortfarande går som planerat och om det inte finns en reseavrådan som påverkar din resa, gäller våra vanliga av- och ombokningsregler.

    Enligt våra avbokningsregler är flyg och transfer normalt sett inte återbetalbara, medan du kan få återbetalning för ditt hotell förutsatt att det är minst 28 dagar kvar till avresa och att du inte har bokat ett hotell som inte kan avbokas. För att göra en förfrågan om att avboka din resa går du in på "Mina sidor" eller mejlar till [email protected] så återkommer vi med exakta belopp för din resa och därefter kan du ta ställning till om du vill gå vidare med avbokningen.

    Kan jag ändra datum för min resa?

    Vi har full förståelse om du vill ändra datum på din resa tills saker känns säkrare, och vi hjälper dig gärna med detta så gott vi kan. Vi bortser därför från vår administrationsavgift för de kunder som väljer att ändra datum och har en resa inbokad med oss med avresa fram till 31 augusti.

    För kunder som reser efter 31 augusti gäller våra vanliga ombokningsregler. Enligt våra vanliga ombokningsregler kan du boka om din hotellvistelse, förutsatt att det är minst 28 dagar kvar till avresa och att du inte har bokat ett hotell som inte kan avbokas. Ytterligare kostnad kan tillkomma om hotellet är dyrare för de nya datumen. Flyg är i de flesta fall inte ombokningsbara och därför tillkommer en kostnad för att boka helt nya flygbiljetter. Detta beror på att vi redan har betalat din totala flygkostnad till flygbolaget och de flesta flygbolag erbjuder varken ombokning eller återbetalning.

    Om du vill ändra datum för din resa kommer vi självklart att hjälpa dig på bästa sätt. Kontakta oss via "Mina sidor" eller skicka ett mejl till [email protected] så återkommer vi med ett kostnadsförslag för de nya datumen.

    Vad händer om flygbolaget ställer in mitt flyg?

    Vissa flygbolag kan komma att välja att ställa in flygavgångar på grund av den rådande situationen, även om UD inte avråder från resor till destinationen. Om ditt flyg blir inställt kommer vi att kontakta dig. Du har rätt till full återbetalning, och om du har bokat en paketresa får du även full återbetalning för hotell och eventuell transport i enlighet med paketreselagen.

    Om flygbolaget du ska resa med skulle gå i konkurs är du också ekonomiskt skyddad, genom vår resegaranti hos Kammarkollegiet. Detta skydd gäller endast om du har bokat en paketresa.

    Jag vill boka en resa - kan jag avboka om jag ändrar mig?

    Du kan boka din solsemester med eBeach precis som vanligt. Alla våra paketresor är skyddade av både paketreselagen och resegarantin, så att du kan känna dig trygg när du bokar din resa.

    Dessvärre erbjuder vi inte fri avbokning vilket betyder att vanliga av- och ombokningsvillkor gäller om du skulle vilja avboka eller ändra din resa. Skulle din resa däremot bli inställd på grund av den rådande situationen, eller av någon annan anledning, har du rätt till full ersättning.

    Inför resan

    Vad händer om mitt hotell är stängt när jag ska resa?

    Det är vårt ansvar att se till att du får den solsemester du har bokat och att du kan njuta av din hotellvistelse. Om ditt hotell skulle vara stängt eller behöva stänga tillfälligt, oavsett orsak, så kommer vi att erbjuda dig boende på ett alternativt hotell med samma standard eller högre standard. Om detta inträffar kommer vi att kontakta dig för att diskutera ett alternativt boende som passar dig och ditt resesällskap.

    Kommer alla faciliteter att vara öppna på mitt hotell?

    Hotellen gör allt de kan för att du ska kunna njuta av din semester till fullo, samtidigt som de måste följa lokala bestämmelser för att skydda gästernas och personalens hälsa. Det kan därför ske förändringar i hotellets utbud och service, och vissa faciliteter kan vara begränsade eller stängda. Om du vill veta specifikt hur faciliteterna på ditt hotell påverkas så går det bra att kontakta oss så för vi vidare dina frågor till hotellet.

    Om hotellets faciliteter eller utbud påverkas avsevärt, så kommer vi att kontakta dig med alternativ.

    Vad behöver jag tänka på inför flygresan?

    Nya rutiner har införts på flygplatser och flygplan för att öka säkerheten för resenärer. Därför finns det några saker du behöver tänka på innan du reser.

    Ta med munskydd

    De flesta flygplatser och flygbolag har krav på munskydd, och det är inte säkert att det går att köpa på plats. Munskyddet ska bäras när du vistas på flygplatsen och ombord på flygplanet, och får endast tas av för att äta eller dricka. Du måste bära ett ordentligt munskydd som täcker mun och näsa. Hemsydda ansiktsmasker, sjalar eller liknande tillåts inte.

    Spara ditt boardingkort i mobilen

    Vissa flygplatser tillåter inte längre utskrivna boardingkort utan ber dig uppvisa ditt boardingkort på en mobil eller surfplatta.

    Kom i god tid till flygplatsen

    Incheckning, säkerhetskontroll och boarding kan ta längre tid än vanligt eftersom flygplatser tillämpar social distansering.

    Butiker, restauranger och mat ombord på flyget

    På många flygplatser håller vissa butiker och restauranger stängt, och du kan inte räkna med att kunna köpa mat på flygplatsen. För att undvika nära kontakt, har många flygbolag även valt att tills vidare ta bort serveringen av mat och dryck ombord på flygplanet.

    Vilka nya hälso- och säkerhetsåtgärder har introducerats på flygplatser och flygplan?

    Nya hälso- och säkerhetsåtgärder har införts, såsom stationer med handsprit på flygplatsen och krav på att bära munskydd både på flygplatsen och ombord på flygplanet. Flygbolagen gör allt de kan för att undvika köbildning och boarding sker ofta i mindre grupper. Vissa flygplatser har infört temperaturkontroller och du kan få svara på frågor om din hälsa.

    Alla flygplan desinfekteras och städas extra noggrant mellan flygningar. Det kan vara bra att känna till att de flesta flygbolag har alla flygstolar till försäljning, och håller alltså inte stolar tomma för social distansering.

    Vilka förändringar och åtgärder kan jag förvänta mig på hotellet?

    Myndigheter i olika länder har jobbat hårt med att införa förebyggande åtgärder kring hälsa, hygien och social distansering, och har därmed satt krav på att hotellen följer dessa regler för att kunna öppna. Dessa åtgärder har införts för att minska spridningen av covid-19 och för att du och andra gäster ska kunna känna er trygga på resmålet.

    Du kommer att kunna njuta av din hotellvistelse och solsemester som vanligt, men det kan ske förändringar i hotellets faciliteter och service på grund av de lokala bestämmelserna. Dessa förändringar kan exempelvis vara periodvis stängda faciliteter, färre antal deltagare i aktiviteter och bordsservering istället för buffé.

    Jag har boka transfer på semesterorten - vilka åtgärder har introducerats på busstransfer och taxi?

    De lokala transferbolagen vi samarbetar med gör sitt yttersta för att du ska känna dig trygg, och har infört åtgärder med fokus på hälsa och hygien. Bussar och taxis städas regelbundet, och dörrhandtag, fönsterknappar och bilbälten desinfekteras mellan varje tur. Chauffören ska tillämpa social distans, och både passagerare och förare måste bära munskydd under transferresan.

    Finns det några lokala restriktioner eller riktlinjer på resmålet?

    Ja, de flesta länder har infört egna förebyggande åtgärder. Det kan exempelvis vara krav på social distansering och munskydd vid sevärdheter, i butiker och på allmänna platser. Det är viktigt att du som resenär håller dig uppdaterad om vad som gäller på ditt resmål. Du kan hitta bra information på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU och på Sweden Abroad.

    Tänk på att alltid ha med dig munskydd när du vistas utanför hotellområdet. De flesta länder har krav på munskydd när du åker taxi eller kollektivtrafik, och i vissa länder kan du även behöva bära munskydd i butiker, vid sevärdheter eller på utflykter.

    Räcker det med vaccinationsintyg för att kunna resa framöver?

    EU har introducerat ett så kallat covidbevis (även kallat digitalt grönt certifikat) som gör det enklare att resa inom Europa. Beviset innehåller information om vaccinering, covid-testresultat och eventuell tillfrisknad från Covid-19 sjukdom. Målsättningen är att covidbevis ska accepteras överallt inom EU men enskilda länder kan fortfarande ha egna restriktioner. Kontrollera därför vilka inreseregler som gäller för just din resa då lokala restriktioner och regler gällande testkrav kan skilja sig åt mellan olika länder och nationaliteter. Läs mer om certifikatet här.

    Övrigt

    Jag behöver komma i kontakt med er angående min resa

    Vi hjälper dig gärna med frågor och funderingar kring din resa. För att komma i kontakt med oss kan du skicka ett meddelande via Mina sidor, ringa till oss på 08-503 364 18 eller skicka ett mejl till [email protected]

    Vad händer om jag får viruset och inte kan resa?

    Om du blir sjuk och inte kan resa rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se om du kan få ersättning. Om din resa fortfarande går som planerat och om det inte finns en reseavrådan som påverkar din resa, gäller våra vanliga av- och ombokningsregler.

    Kan jag åka till ett resmål som Folkhälsomyndigheten avråder från att åka till?

    Just nu avråder den svenska folkhälsomyndigheten från icke nödvändiga resor till ett antal resmål utanför EU. Den fullständiga listan finns här. Vi följer riktlinjerna och råden från Folkhälsomyndigheten. Riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten är dock inte lag och det är därmed inte olagligt att åka till dessa resmål. Därför vill vi att våra kunder själva gör en riskbedömning och bestämma om de vill resa ändå. Alla kunder som bokat en resa till ett resmål utanför EU (t.ex. Turkiet, Dubai eller Egypten) får detaljerad information om sitt resmål av Folkhälsomyndigheten innan bokningen bekräftas. På så sätt kan alla ta ett informerat beslut innan bokningen slutförs.


    Inreseformulär och hälsodeklarationer

    Vissa länder har infört krav på att du fyller i inreseformulär och hälsodeklarationer innan avresa. Syftet med formulären är att underlätta för myndigheter att spåra och minska smittspridningen av covid-19. Olika regler gäller för olika länder och nya krav kan införas på kort varsel. Det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad med vad som gäller för ditt resmål.

    Tänk på att du själv är ansvarig för att ta reda på om du och ditt resesällskap behöver fylla i inreseformulär, att eventuella formulär fylls i korrekt och att du tar med dig eventuella hälsodeklarationer och dokument till flygplatsen. Du kan hitta aktuell information för respektive land på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU och på UDs hemsida. Vi kommer självklart att göra vårt bästa för att kontakta och informera våra kunder om de krav som införts för inresa till respektive resmål, men det är ditt ansvar att känna till och följa de krav som gäller.

    Spanien (inkluderat Balearerna och Kanarieöarna)

    Alla passagerare som fyllt 12 år behöver visa upp ett certifikat på engelska, spanska, franska eller tyska som intygar något av följande:

  • Ett negativt testresultat i NAAT-test (t.ex PCR) (max 72 h gammalt vid inresa) eller av EU godkänt antigentest (max 48 h gammalt vid inresa)
  • Intyg på genomgången covid-19 infektion max 180 dagar gammalt
    Intyget får vara utfärdat tidigast 11 dagar efter att covid-19 infektion bevisas i Naat (PCR) test.
  • Resenärer måste också fylla i ett hälsoformulär innan avresa. Efter att formuläret fyllts i får du en QR-kod som måste visas vid ankomst till Spanien. Om du inte har fyllt i formuläret och inte har en QR-kod kommer du nekas inresa i Spanien.

    Formuläret måste fyllas i för alla resenärer i resesällskapet, även barn. Formuläret kan fyllas i tidigast 48 timmar innan avresa, men måste fyllas i innan du reser iväg. Klicka här för att komma till formuläret.

    Alternativt kan du ladda ner och använda deras kostnadsfria app SPTH app.Observera att det är kundens eget ansvar att se till att inreseformuläret är ifyllt på korrekt sätt och rätt tid innan avresa.

    Grekland

    Följande gäller för inresa till Grekland samt båtresor och inrikesflygningar i landet:
    PLF formulär (Passenger Locator Form). Gäller för samtliga resenärer.

    Grekiska myndigheter kräver även ett intyg på resenärernas hälsotillstånd vid inresa till landet. Resenären bör medha ett av följande intyg:

  • Ett negativt PCR- test.
    Gäller för resenärer över 12 år.

  • Negativt antigen (rapid) test
    (Detta måste vara från ett auktoriserat laboratorium). Testet får max vara 48 timmar gammalt.
  • EU:s digitala covidbevis för vaccination
    Du kan ladda ner det via e-tjänsten Covidbevis.se.
  • Intyg om återhämtning från Covid-19
    Detta måste vara utfärdat av en offentlig svensk myndighet eller ett auktoriserat laboratorium.
  • På dagen för den planerade inresan i Grekland (vid midnatt) så får du en QR-kod som måste visas vid ankomst till Grekland.

    Om du inte har fyllt i formuläret och inte har en QR-kod kommer du nekas inresa i Grekland. Klicka här för att komma till formuläret.

    Kroatien

  • Resenärer som ska resa till Kroatien måste visa upp ett bevis på att de är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar tillbaka eller ett EU-godkänt antigentest som inte är äldre än 48 timmar vid ankomst (gäller ej för barn under 7 år).
  • Resenärer måste också fylla i ett inreseformulär senast 24 timmar innan avresa, även barn. Om du inte har fyllt i formuläret kommer du nekas inresa i Kroatien.

    Efter att formuläret fyllts i så får du ett så kallat ”Announcement Certificate” som ska visas vid inresa i Kroatien. Klicka här för att komma till formuläret.

    Turkiet

    Enligt turkiska myndigheter så ska resenärer vid inresa till Turkiet visa upp något av nedan:

  • Negativt PCR-test ej äldre än 72 timmar
  • Negativt antigentest ej äldre än 48 timmar
  • Officiellt vaccinationsintyg som visar att resenären har vaccinerats minst 14 dagar innan inresan till Turkiet
  • Officiellt intyg som visar att resenären har genomgått covid-19 under de sista 6 månaderna.
  • Alla som reser in i Turkiet måste i förväg fylla i inreseformuläret "Entry Form to Turkey" som återfinns på turkiska hälsoministeriets hemsida. Formuläret får tidigast fyllas i 72-timmar innan avresa. Vid flygresa ska formuläret uppvisas vid ombordstigning på mobil eller utskrift. Ifyllandet resulterar i en s.k. HES-kod (“Hayat Eve Sığar”) som bl.a. krävs för resor med lokaltrafik, inrikesresor m.m.

    Dubai

  • Resenärer som ska resa till Dubai i Förenade Arabemiraten måste visa upp ett negativt PCR-test som inte är äldre än 72 timmar.
  • UD avråder för närvarande från icke nödvändiga resor till Dubai fram till den 15 oktober, men vissa flyg har återupptagits ändå. Läs mer på Sweden Abroad.
  • Resenärer måste också fylla i ett hälsoformulär innan avresa. Om du inte har fyllt i formuläret kommer du nekas inresa i Dubai. Klicka här för att komma till formuläret.
  • Övriga länder

  • Har du en resa inbokat till något annat land är det viktigt att du själv tar reda på vad som gäller för ditt resmål.
  • Vi hänvisar till UDs hemsida samt Sweden Abroad och vill påminna om att du själv är ansvarig för att ta reda på vilka eventuella inreseformulär och hälsodeklarationer som krävs och att du följer landets restriktioner.