Aktuell information gällande coronaviruset


Senast uppdaterad 2020-05-13

Vi följer noga utvecklingen av Covid-19 (coronaviruset) och tar del av information och reserekommendationer från Utrikesdepartementet (UD). Här hittar du information om hur resor bokade med eBeach påverkas och svar på de vanligaste frågorna.

Om du har en resa inplanerad, rekommenderar vi att du läser UDs information om coronaviruset och håller dig uppdaterad med UDs reseinformation.

UD förlänger avrådan från resor till 15 juli

Svenska UD avråder från alla icke nödvändiga resor till hela världen, fram till och med den 15 juli. Vi kontaktar därför alla kunder med en påverkad resa, i ordning efter avresedatum. Vi ber dig ha tålamod, det är en hög volym inställda resor som ska hanteras och i de flesta fall är vi beroende av återbetalning från flygbolaget, vilket gör att processen med avbokningar och återbetalningar drar ut på tiden.

I nuläget har vi avbokat de flesta resor med utresa fram till mitten på juni. Vi fortsätter nu med att behandla kvarstående bokningar med utresa fram till och med den 15 juli. När vi avbokar en paketresa sätter vi upp en återbetalning för hotell och eventuell transfer, men det kan ta några veckor innan återbetalningen når dig eftersom vi just nu hanterar stora volymer av återbetalningar. Kostnaden för flyget återbetalas så fort vi har mottagit återbetalningen från flygbolaget.

När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen. Vi vill försäkra dig om att vi jobbar så snabbt vi kan med alla berörda bokningar, men ber om förståelse för att det tar längre tid än vanligt i dessa extraordinära omständigheter.

Vad händer om UD förlänger sin avrådan från att resa?

I nuläget gäller UDs avrådan från icke nödvändiga resor fram till och med den 15 juli. Om UD förlänger sin avrådan kommer vi att ställa in resor även under den förlängda perioden. Vi kommer att kontakta dig om avrådan förlängs så att det påverkar din resa.

När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av paketreselagen. Det innebär att du har rätt till full återbetalning eller ombokning om en avrådan utfärdas så att din resa påverkas. Om du har bokat endast hotell eller endast flyg beror dina rättigheter på flygbolaget eller hotellåterförsäljaren, och vi kommer att kontakta dig för att diskutera dessa.

Vad händer om flygbolaget ställer in mitt flyg?

Vissa flygbolag kan komma att välja att ställa in flygavgångar på grund av den rådande situationen, även om den planerade utresan är efter den 15 juli d.v.s. efter perioden som UD i nuläget avråder från resor under. Om ditt flyg blir inställt kommer vi att kontakta dig. Du har rätt till full återbetalning, och om du har bokat en paketresa får du även full återbetalning för hotell och eventuell transport i enlighet med paketreselagen.

Om flygbolaget du ska resa med skulle gå i konkurs är du också ekonomiskt skyddad, genom vår resegaranti hos Kammarkollegiet. Detta skydd gäller endast om du har bokat en paketresa.

Jag har en bokad resa med avresedatum efter den 15 juli - vad gäller?

I nuläget avgår våra resor som planerat från och med den 16 juli. Det innebär att vanliga av- och ombokningsvillkor gäller.

Om UD ändrar sina reserekommendationer så att det påverkar din resa, eller om din resa på annat sätt påverkas av den rådande situationen, kommer vi att kontakta dig. När du bokar en paketresa med eBeach är du alltid skyddad av både paketreselagen och resegarantin. Det innebär bland annat att du har rätt till full återbetalning eller ombokning om UD utfärdar en avrådan så att din resa påverkas. Du är även skyddad mot ekonomiska förluster om en resa blir inställd eller avbruten om vi, eller någon av våra leverantörer, skulle drabbas av insolvens.

Vilka villkor gäller för av-och ombokning?

Om det inte finns en avrådan som påverkar din resa, så gäller våra vanliga av- och ombokningsregler. Normalt sett är flyg och transfer inte återbetalbara, medan du kan få återbetalning för ditt hotell förutsatt att det är minst 14 dagar kvar till avresa och att du inte har bokat ett hotell som inte kan avbokas. För att göra en förfrågan om att avboka din resa går du in på 'Mina sidor' eller mejlar till [email protected]

Jag behöver komma i kontakt med er angående min resa

Om du har en resa bokad och behöver kontakta oss med anledning av coronaviruset går det bra att skicka ett meddelande via Mina sidor, ringa till oss på 08-503 364 18 eller skicka ett mejl till [email protected] Vi ber dig ha tålamod då vi just nu får väldigt många mejl och samtal.

Vad händer om jag får viruset och inte kan resa?

Om du blir sjuk och inte kan resa rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se om du kan få ersättning. Om inte UD avråder från resor till ditt resmål, gäller våra vanliga av- och ombokningsvillkor om du vill avboka eller ändra din resa.

Jag vill boka en resa - kan jag avboka om jag ändrar mig?

Du kan självklart fortfarande boka din solsemester med oss, med avresa från den 16 juli eller senare. Alla våra paketresor är skyddade av både paketreselagen och resegarantin, så du kan känna dig trygg när du bokar din resa.

Utrikesdepartementet (UD) avråder i nuläget från resor fram till den 15 juli, därefter avgår våra bokade resor som planerat. Därmed gäller våra vanliga av- och ombokningsvillkor. Skulle situationen ändras och UD avråder från resor till ditt bokade resmål så kommer vi att kontakta dig.