Aktuell information och reseuppdateringar gällande COVID-19 (Coronavirus). Läs mer

Boka och res tryggt med eBeach

Trygghet på resan

Nu kan vi äntligen resa igen!

Du ska kunna längta efter din perfekta solsemester precis som vanligt och det är viktigt för oss att du känner dig trygg både innan och under resan. Därför har vi sammanställt information om nya hygien- och säkerhetsåtgärder på resan och hur din bokning är ekonomiskt skyddad. Du hittar även svar på de vanligaste frågorna inför resan.

Trygghet med paketresor

Det kan vara skönt att veta att alla paketresor som bokas med eBeach är skyddade av både paketreselagen och resegarantin. Skyddet ingår i resans grundpris och gäller för alla paketresor som bokas genom oss, oavsett vilket flygbolag du reser med eller vilket hotell du bor på. Resegarantin innebär att du är skyddad mot ekonomiska förluster om en resa blir inställd eller avbruten om vi, eller någon av våra leverantörer, skulle drabbas av insolvens. Läs mer om resegarantin.

Tänk på att reseförsäkring inte ingår när du bokar din resa. Det är viktigt att du säkerställer att du har tillräcklig reseförsäkring som täcker dig och dina medresenärer mot oförutsedda utgifter, exempelvis avbokningskostnader vid sjukdom.

Vi skyddar din betalning

När du bokar en paketresa med oss förs pengarna du betalar för hotell och transfer över till ett låst konto och vi kommer inte åt din betalning förrän du har kommit hem från din resa. Detta betyder att dina pengar alltid är säkra. Till skillnad från många andra resebolag använder vi nämligen inte din betalning till att driva vår verksamhet, och kan därför enkelt sätta upp en återbetalning till dig om något går fel med din bokning. Kostnaden du betalar för flyget går direkt till flygbolaget och förs inte över till detta konto, men eftersom vi separerar dessa betalningar kan vi agera snabbt och med mer flexibilitet i en situation där vi behöver återbetala våra kunder.

Läs mer: Vad händer om min resa blir inställd?

På flygplatsen och flyget

På flygplatser i Sverige och runt om i världen kommer resenärers välbefinnande först. Nya hälso- och säkerhetsåtgärder har införts, såsom stationer med handsprit på flygplatsen och krav på att bära munskydd. Alla flygplan desinfekteras och städas extra noggrant mellan flygningar.

flyglpan

Vilka nya hälso- och säkerhetsåtgärder har introducerats på flygplatser och flygplan?

Nya hälso- och säkerhetsåtgärder har införts, såsom stationer med handsprit på flygplatsen och krav på att bära munskydd både på flygplatsen och ombord på flygplanet. Flygbolagen gör allt de kan för att undvika köbildning och boarding sker ofta i mindre grupper. Vissa flygplatser har infört temperaturkontroller och du kan få svara på frågor om din hälsa.

Alla flygplan desinfekteras och städas extra noggrant mellan flygningar. Det kan vara bra att känna till att de flesta flygbolag har alla flygstolar till försäljning, och håller alltså inte stolar tomma för social distansering.

Vad behöver jag tänka på inför flygresan?

Nya rutiner har införts på flygplatser och flygplan för att öka säkerheten för resenärer. Därför finns det några saker du behöver tänka på innan du reser.

Ta med munskydd

De flesta flygplatser och flygbolag har krav på munskydd, och det är inte säkert att det går att köpa på plats. Munskyddet ska bäras när du vistas på flygplatsen och ombord på flygplanet, och får endast tas av för att äta eller dricka. Du måste bära ett ordentligt munskydd som täcker mun och näsa. Hemsydda ansiktsmasker, sjalar eller liknande tillåts inte.

Spara ditt boardingkort i mobilen

Vissa flygplatser tillåter inte längre utskrivna boardingkort utan ber dig uppvisa ditt boardingkort på en mobil eller surfplatta.

Kom i god tid till flygplatsen

Incheckning, säkerhetskontroll och boarding kan ta längre tid än vanligt eftersom flygplatser tillämpar social distansering.

Butiker, restauranger och mat ombord på flyget

På många flygplatser håller vissa butiker och restauranger stängt, och du kan inte räkna med att kunna köpa mat på flygplatsen. För att undvika nära kontakt, har många flygbolag även valt att tills vidare ta bort serveringen av mat och dryck ombord på flygplanet.

Information angående inreseformulär

Vissa länder har infört krav på att du fyller i inreseformulär och hälsodeklarationer innan avresa. Syftet med formulären är att underlätta för myndigheter att spåra och minska smittspridningen av covid-19. Olika regler gäller för olika länder och nya krav kan införas på kort varsel. Det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad med vad som gäller för ditt resmål.

Tänk på att du själv är ansvarig för att ta reda på om du och ditt resesällskap behöver fylla i inreseformulär, att eventuella formulär fylls i korrekt och att du tar med dig eventuella hälsodeklarationer och dokument till flygplatsen. Du kan hitta aktuell information för respektive land på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU och på UDs hemsida.

Vad händer om flygbolaget ställer in mitt flyg?

Vissa flygbolag kan komma att välja att ställa in flygavgångar på grund av den rådande situationen, även om UD inte avråder från resor till destinationen. Om ditt flyg blir inställt kommer vi att kontakta dig. Du har rätt till full återbetalning, och om du har bokat en paketresa får du även full återbetalning för hotell och eventuell transport i enlighet med paketreselagen.

Om flygbolaget du ska resa med skulle gå i konkurs är du också ekonomiskt skyddad, genom vår resegaranti hos Kammarkollegiet. Detta skydd gäller endast om du har bokat en paketresa.


På hotellet

Myndigheter i olika länder har jobbat hårt med att införa förebyggande åtgärder kring hälsa, hygien och social distansering, och har därmed satt krav på att hotellen följer dessa regler för att kunna öppna. Det betyder att du fortfarande kommer att kunna njuta av din hotellvistelse, men att det kan ske förändringar i hotellets faciliteter och service på grund av rådande omständigheter och lokala bestämmelser.

iberostar

Vilka förändringar och åtgärder kan jag förvänta mig på hotellet?

Myndigheter i olika länder har jobbat hårt med att införa förebyggande åtgärder kring hälsa, hygien och social distansering, och har därmed satt krav på att hotellen följer dessa regler för att kunna öppna. Dessa åtgärder har införts för att minska spridningen av covid-19 och för att du och andra gäster ska kunna känna er trygga på resmålet.

Du kommer att kunna njuta av din hotellvistelse och solsemester som vanligt, men det kan ske förändringar i hotellets faciliteter och service på grund av de lokala bestämmelserna. Dessa förändringar kan exempelvis vara periodvis stängda faciliteter, färre antal deltagare i aktiviteter och bordsservering istället för buffé.

Kommer alla faciliteter att vara öppna på mitt hotell?

Hotellen gör allt de kan för att du ska kunna njuta av din semester till fullo, samtidigt som de måste följa lokala bestämmelser för att skydda gästernas och personalens hälsa. Det kan därför ske förändringar i hotellets utbud och service, och vissa faciliteter kan vara begränsade eller stängda. Om du vill veta specifikt hur faciliteterna på ditt hotell påverkas så går det bra att kontakta oss så för vi vidare dina frågor till hotellet.

Om hotellets faciliteter eller utbud påverkas avsevärt, så kommer vi att kontakta dig med alternativ.

Vad händer om mitt hotell är stängt när jag ska resa?

Det är vårt ansvar att se till att du får den solsemester du har bokat och att du kan njuta av din hotellvistelse. Om ditt hotell skulle vara stängt eller behöva stänga tillfälligt, oavsett orsak, så kommer vi att erbjuda dig boende på ett alternativt hotell med samma standard eller högre standard. Om detta inträffar kommer vi att kontakta dig för att diskutera ett alternativt boende som passar dig och ditt resesällskap.


På resmålet

Precis som i Sverige har de flesta länder infört egna förebyggande åtgärder med fokus på hälsa, hygien och social distansering. Det är viktigt att du som resenär håller dig uppdaterad om vad som gäller på ditt resmål. Du kan hitta bra information på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU och på Sweden Abroad.

malta

Finns det några lokala restriktioner eller riktlinjer på resmålet?

Ja, de flesta länder har infört egna förebyggande åtgärder. Det kan exempelvis vara krav på social distansering och munskydd vid sevärdheter, i butiker och på allmänna platser. Det är viktigt att du som resenär håller dig uppdaterad om vad som gäller på ditt resmål. Du kan hitta bra information på EUs nyöppnade hemsida Re-open EU och på Sweden Abroad.

Tänk på att alltid ha med dig munskydd när du vistas utanför hotellområdet. De flesta länder har krav på munskydd när du åker taxi eller kollektivtrafik, och i vissa länder kan du även behöva bära munskydd i butiker, vid sevärdheter eller på utflykter.

Jag har boka transfer på semesterorten - vilka åtgärder har introducerats på busstransfer och taxi?

De lokala transferbolagen vi samarbetar med gör sitt yttersta för att du ska känna dig trygg, och har infört åtgärder med fokus på hälsa och hygien. Bussar och taxis städas regelbundet, och dörrhandtag, fönsterknappar och bilbälten desinfekteras mellan varje tur. Chauffören ska tillämpa social distans, och både passagerare och förare måste bära munskydd under transferresan.


Du hittar mer information och svar på fler vanliga frågor på vår sida för aktuell information gällande covid-19.

Vad händer om min resa blir inställd?

I sällsynta fall kan vi behöva avboka din paketresa, exempelvis om flygbolaget har ställt in din flygavgång eller om dina resetjänster av annan anledning inte kan levereras. Om vi måste avboka din resa har du rätt till full återbetalning. Vi kommer att kontakta dig så fort som möjligt, och om vi har möjlighet kommer vi att erbjuda en alternativ paketresa. Om vi inte kan erbjuda en alternativ resa, eller om du föredrar att avboka, kommer du att få full återbetalning i enlighet med paketreselagen.

Eftersom din betalning för hotell och transfer är skyddade i ett låst konto som vi inte använder förrän du kommer hem från din resa, finns dessa pengar tillgängliga direkt. Vi kan därför återbetala kostnaden för hotell och transfer snabbt och enkelt. Kostnaden för flyget återbetalas så fort vi har mottagit återbetalningen från flygbolaget. Eftersom vi vill att du ska få din återbetalning så fort som möjligt, kan detta betyda att du får din återbetalning i två omgångar.

Hitta din resa