5 dagar på Fuerteventura

Såhär i oktoberrusket är det lätt att längta bort till sydligare breddgrader och Fuerteventura erbjuder såväl milslånga sandstränder som sol och värme året om. Vår kollega Jenny tröttnade på det grådaskiga vädret och reste till den populära kanarieön med sin partner istället. Här berättar hon om hur hon spenderade 5 dagar på Fuerteventura.

Dag 1 – Vi landar på Fuerteventura

Efter veckor av nedräkning och peppande var det äntligen dags! Vi landade på flygplatsen på Fuerteventura och hoppade in i vår hyrbil. Vi orienterade oss runt bland skyltar, rondeller och motorvägar för att sedan styra kosan söderut mot vårt hotell.

Under den drygt timmeslånga roadtripen till hotellet fick vi se gnistrande havslandskap, månlika berg, mysiga små byar, ja till och med ett saltmuseum! Jag kan varmt rekommendera att du gör en biltur runt ön, vägarna är lugna och det gav oss verkligen frihet att utforska ön. Vi nådde vårt hotell, Sol Beach House at Melia Fuerteventura, precis lagom till middagstid och kvällen till ära ackompanjerades vår middag av ett liveband som spelade jazz.

Day 2 – En promenad till Costa Calma

Efter en god natts sömn (och en smarrig bufféfrukost) begav vi oss iväg på en promenad till den närliggande staden Costa Calma. Du behöver rejält med vatten för den här 3,5 km långa vandringen, men utsikten på vägen gör det väl värt ansträngningen. Alternativt kan du köra, ta en taxi eller hyra en cykel från hotellet.

Costa Calma är en härlig badort med en sandstrand som är speciellt populär hos vindsurfare. Vi valde att njuta av en sen lunch med havsutsikt på den fina terrassen på restaurangen Villa del Mar (jag kan tipsa om deras gnocchi). På vägen tillbaka passade vi på att köpa lite picknickmat från vår lokala matbutik och åt en lätt middag på vår balkong när solen gick ner.

Dag 3 – Caleta de Fuste

Dags för äventyr! Vi lassade bilen full med strandhanddukar och solkräm för att sedan ge oss iväg till Caleta de Fuste. Det är en livlig turistort med en lugn, skyddad badvik. Den här paradisorten har en lång sandstrand, en fin liten småbåtshamn och många trevliga barer och restauranger.

Efter att vi tröttnat på att ligga och lata oss på stranden passade vi på att hyra en trampbåt och bege oss ut till havs. Eller nja, det var ett inringat område markerat av färgglada bojar. Det var ändå ett bra sätt att få lite benträning för att sedan ta ett svalkande dopp – tänk bara på att hålla ett öga på båten så att dina kläder inte driver iväg! Vi avslutade utflykten med en smarrig curry på restaurangen Taj Indian Tandoori, innan vi körde tillbaka till hotellet där vi drack varsin cocktail på den eleganta terrassbaren.

Dag 4 – Pooldag

All vandring och roadtrippande var roligt, men vi kände att vi inte hade spenderat tillräckligt med tid på hotellet. Därför bestämde vi oss för att utropa vår sista dag till pooldag. Sol Beach House at Melia Fuerteventura har en inbjudande infinitypool med utsikt över sanddynerna och havet. Här kunde vi sippa på svalkande drinkar under parasollen och bara koppla av hela dagen.

Vi åt en god middag på hotellets bufférestaurang, The Kitchen. Här kunde vi välja bland ett stort utbud av nybakat bröd, sallader, pasta, kött och desserter, med olika specialrätter varje kväll. Dessutom fanns en stor glutenfri hörna, till min partners stora glädje, och kvällen avslutades med några drinkar.

Dag 5 – Puerto del Rosario och hemfärd

Vi såg till att boka ett sent flyg för hemresan från Fuerteventura. På så sätt kunde vi spendera så mycket tid som möjligt i öns huvudstad. Puerto del Rosario är en hamnstad med en imponerande strand, som dessutom ligger den en kort bit från öns flygplats. Här hittar du skulpturer och väggmålningar runt varje gatuhörn, så jag kan varmt rekommendera staden för dig som är intresserad av gatukonst.

Efter 5 soliga dagar på Fuerteventura är vi tillbaka igen med en enda tanke i huvudet – när är det dags för nästa resa till Kanarieöarna?